Сгради, които живеят втори живот
Електроцентрали стават аквариуми, железопътни линии стават паркове, кланици стават арт галерии. Това е възможно, когато архитекти и градски управници решат да дадат втори живот на индустриални проекти.
Вижте 9 много сполучливи подобни проекти, подбрани от CNN:
Арт галерия Тейт, Лондон
Била е: електроцентрала
Известният музей на модерното изкуство в Лондон се помещава в бивша електроцентрала на брега на река Темза.
Сградата е построена на два етапа между 1947 и 1963 година.
От 1981 година насам сградата е почти изоставена, когато се появява идеята да бъде преобразена.
Отваря врати като музей на модерното изкуство през 2000 година и една от н ай-големите атракции на Лондон.
Аквариумът на Кливлънд
Бил е: електроцентрала
Сградата е построена като първата електроцентрала на града през 1800-те години.
През 20-те години спира да се използва като електроцентрала. След това е помещавала различни бизнеси. През 2012 година отваря врати като аквариум.
В мазето й има огромен басейн с акули, които са една от основните атракции.
Хайлайн в Ню Йорк
Бил е: ж.п. линия
Пасажът е построен през 1934 година с идеята да изведе бързите влакове извън Манхатън. Част от линията минавала директно през сгради, за да улесни товаренето и разтоварването.
През 1980 година ж.п линията затваря. Издигнатия пасаж не се използва с години.
През 1999 година една група граждани решават да я превърнат в парк. Така през 2006 година се появява парка Хайлайн, от който има чудесна гледка.
Над 4 милиона души на година го посещават. Последната отсечка бе отворена тази година.
Gasometer City във Виена
Бил е: място за складиране на гориво
Тук се е съхранявал газ. През 19-ти век много хора са го използвали за гориво за уличното осветление, например.
Хранилищата се ползвали до 1986 година и са показвани във филм за Джеймс Бонд.
Днес те се ползват за жилищни блокове.
BeltLine в Атланта
Бил е: железопътни релси
Атланта трансформира около 35 км от железопътни линии в обществени места за отдих.
Тук ще има алеи за велосипедисти, пешеходци, паркове, ресторанти и магазини.
Линията ще свързва 45 квартала.
Строежът започна през 2008 година и до сега в него са налети над 350 млн. долара. Очаква се да бъде завършен през 2030 година, като крайната цена ще излезе някъде около 4.4 млрд. долара.
Идеята е на инженер Раян Грейвъл.
Тропическите острови в Германия
Били са: хангар
През 2004 година компания от Малайзия превърна огромен хангар в закрит тропически рай, в покрайнините на Берлин.
Хангарът е с площ на 10 футболни стадиона, а на височина може да побере Статуята на Свободата.
Днес в него има лагуна, 182-метров плаж, най-голямата закрита гора в света (в която има 800 метра пътека), спа, барове, ресторанти и хотел със 198 стаи.
Части от покрива са така модифицирани, че да пропускат слънчева светлина и да могат хората вътре да хванат истински тен.
Алея Promenade Plantee в Париж
Била е: ж.п. линия
Подобна е на Хайлайн в Ню Йорк.
Виж още: Тези сгради разбиха представите ни за архитектура
Линията е дълга почти 5 км. Между 1859 и 1969 година е била ж.п. Линия. Функционира като парк от 1993 година. Издигнатата нагоре част е дълга почти 1600 метра.
Арт център Матадеро Мадрид
Бил е: кланица
Някога това е било кланица и пазар за месо. От 2007 година е арт галерия.
Строежът на първоначалната сграда е започнал през 1908 година.
Запазена е максимално голяма част от старата сграда.
Тунел за велосипеди Сан Себастиан
Бил е: ж.п. тунел
Това е най-големият велосипеден тунел в Европа.
Сам Себастиан има население от 400 000 души. Градът се опитв ада насърчи транспорта с колело.
Тунелът е отворен през 2009 година и е струвал 3.7 млн. долара.
В него има 27 камери, а през нощта е затворен.