Електроцентрали стават аквариуми, железопътни линии стават паркове, кланици стават арт галерии. Това е възможно, когато архитекти и градски управници решат да дадат втори живот на индустриални проекти.

Вижте 9 много сполучливи подобни проекти, подбрани от CNN:

Арт галерия Тейт, Лондон

Била е: електроцентрала

Известният музей на модерното изкуство в Лондон се помещава в бивша електроцентрала на брега на река Темза.

Сградата е построена на два етапа между 1947 и 1963 година.

От 1981 година насам сградата е почти изоставена, когато се появява идеята да бъде преобразена.

Отваря врати като музей на модерното изкуство през 2000 година и една от н ай-големите атракции на Лондон.

Аквариумът на Кливлънд

Бил е: електроцентрала

Сградата е построена като първата електроцентрала на града през 1800-те години.

През 20-те години спира да се използва като електроцентрала. След това е помещавала различни бизнеси. През 2012 година отваря врати като аквариум.

В мазето й има огромен басейн с акули, които са една от основните атракции.

Хайлайн в Ню Йорк

Бил е: ж.п. линия

Пасажът е построен през 1934 година с идеята да изведе бързите влакове извън Манхатън. Част от линията минавала директно през сгради, за да улесни товаренето и разтоварването.

През 1980 година ж.п линията затваря. Издигнатия пасаж не се използва с години.

През 1999 година една група граждани решават да я превърнат в парк. Така през 2006 година се появява парка Хайлайн, от който има чудесна гледка.

Над 4 милиона души на година го посещават. Последната отсечка бе отворена тази година.

Gasometer City във Виена

Бил е: място за складиране на гориво

Тук се е съхранявал газ. През 19-ти век много хора са го използвали за гориво за уличното осветление, например.

Хранилищата се ползвали до 1986 година и са показвани във филм за Джеймс Бонд.

Днес те се ползват за жилищни блокове.

BeltLine в Атланта

Бил е: железопътни релси

Атланта трансформира около 35 км от железопътни линии в обществени места за отдих.

Тук ще има алеи за велосипедисти, пешеходци, паркове, ресторанти и магазини.

Линията ще свързва 45 квартала.

Строежът започна през 2008 година и до сега в него са налети над 350 млн. долара. Очаква се да бъде завършен през 2030 година, като крайната цена ще излезе някъде около 4.4 млрд. долара.

Идеята е на инженер Раян Грейвъл.

Тропическите острови в Германия

Били са: хангар

През 2004 година компания от Малайзия превърна огромен хангар в закрит тропически рай, в покрайнините на Берлин.

Хангарът е с площ на 10 футболни стадиона, а на височина може да побере Статуята на Свободата.

Днес в него има лагуна, 182-метров плаж, най-голямата закрита гора в света (в която има 800 метра пътека), спа, барове, ресторанти и хотел със 198 стаи.

Части от покрива са така модифицирани, че да пропускат слънчева светлина и да могат хората вътре да хванат истински тен.

Алея Promenade Plantee в Париж

Била е: ж.п. линия

Подобна е на Хайлайн в Ню Йорк.

Виж още: Тези сгради разбиха представите ни за архитектура

Линията е дълга почти 5 км. Между 1859 и 1969 година е била ж.п. Линия. Функционира като парк от 1993 година. Издигнатата нагоре част е дълга почти 1600 метра.

Арт център Матадеро Мадрид

Бил е: кланица

Някога това е било кланица и пазар за месо. От 2007 година е арт галерия.

Строежът на първоначалната сграда е започнал през 1908 година.

Запазена е максимално голяма част от старата сграда.

Тунел за велосипеди Сан Себастиан

Бил е: ж.п. тунел

Това е най-големият велосипеден тунел в Европа.

Сам Себастиан има население от 400 000 души. Градът се опитв ада насърчи транспорта с колело.

Тунелът е отворен през 2009 година и е струвал 3.7 млн. долара.

В него има 27 камери, а през нощта е затворен.