Честността е най-добрата политика на работното място — с няколко изключения.

"Важно е човек да внимава какво казва на шефа си, тъй като дори и най-малката грешка може да повлияе на кариерата ви," казва Раян Кан, основател на The Hired Group и автор." "Има си очевидни неща, които трябва да се въздържате да казвате пред шефа си, но ключовото е да анализирате малките неща в общуването си."

Лин Тейлър, която е специалист по човешки ресурси и автор, се съгласява с това. "Има определени коментари и въпроси, базирани на негативни перспективи, които може да ви злепоставят пред шефа," казва тя. "Ако продължите да ги използвате, тези фрази могат да саботират работата ви, която иначе може да е страхотна."

Добра практика е първо да направите пауза, преди да изстреляте нещо, за което може да съжалявате, както и да видите какво се опитвате да постигнете и евентуалната реакция от вашия шеф.

"Ако мислите, че може да съжалявате за нещо, което искате да кажете, вероятно ще съжалявате," казва тя.

Освен очевидните неща, като нецензурни думи и обиди, вижте няколко думи и фрази, които никога не трябва да изричате пред шефа:

"Не мога"

Нагласата "мога да се справя" винаги е ценена. "Не мога" показва както липсата на увереност, така и нежеланието да се рискува — нито едно от двете неща няма да ви спечели симпатиите на мениджмънта, казва Тейлър.

"Това не е в моята област" или "Това не е част от работата ми"

Нито една длъжностна характеристика не е непроменима. "От вас се очаква да сте гъвкави и да улеснявате живота на шефа си," обяснява Тейлър. "Нещо повече, колкото повече умения натрупвате, толкова необходим ставате."

"Не зная"

Може и да нямате отговора на всеки въпрос, но най-доброто ви предложение и обещание, че ще го намерите е по-добър подход от обикновено вдигане на рамене, казва тя. "Ако се налага шефът да ви върши работата, това не е пътят, по който искате да поемате."

"Не"

От вас се очаква да сътрудничите, както и да запазвате учтивия тон. "Да казвате на шефа си 'не' е предизвикателство и понякога е необходимо, но може да е неподходящо, ако не се обосновете добре с обяснение," казва Тейлър.

"Например, ако шефът ви каже, 'Имаш ли време да поработиш по проекта на колега днес?', вие не трябва просто да отговаряте 'Не.' Вместо това опитайте нещо от рода: 'Днес ще ми е малко трудно, ако искате да се концентрирам върху презентацията на компанията. Вие предпочитате вместо това да работя по проекта ли?'"

"Ще опитам"

За някои хора това е приемлив отговор, тъй като всички ние се "опитваме" да вършим работа по възможно най-добрия начин. Този отговор обаче създава несигурност у мениджъра и когато се раздават задачи, вашият шеф разчита на вас, обикновено с конкретни срокове, казва Тейлър.

"Представете си, че питате, 'Ще ми преведете ли заплатата на 15-и?', на което вашият шеф отговаря 'Ще опитам.'"

"Аз чух друго"

Избягването на клюките и догадките е добра идея, тъй като всичко може да се обърне срещу вас. Ако не сте сигурни за нещо, изчакайте или рискувате да изглеждате като непрофесионалист.

Вижте още: 8 неща, които новите служители не бива да правят

"Каква е ползата за мен?"

Понякога работата ви включва подпомагането на колегите и други отдели. Шефовете не толерират особено хората, което не са екипни играчи, казва Тейлър.

"Съжалявам, но…"

"Възражението на практика отменя каквото и да било искрено извинение," казва Тейлър. "Едно директно 'Съжалявам…Ще внимавам повече следващия път' е очакваният отговор, когато се издъните."

"Ами, направих най-доброто, което можах"

Това е измъкване. Ако сте направили грешка и това е най-доброто, което сте могли да направите, това не говори никак добре за възможностите ви. По-добрият отговор е, че ще се справите следващия път.

"Ще напусна"

Не заплашвайте да напуснете компанията, казва Кан. Непрофесионално е и ще ви сметнат за рисков служител.

"Просто предположих, че…"

Тази фраза обърква много шефове, тъй като те предпочитат да чуят, че сте направили грешка и сте се поучили от нея, вместо да чуват извинения. "Да се греши е човешко, но да се отлага поемането на вината е опасно за кариерата," казва Тейлър.

"Това съм го пробвал преди"

Шефовете не толерират мързела. "Вижте дали сте пробвали този дадена опция, преди да я отхвърлите". Шефът ви може да има нещо друго предвид."

Можете също така обясните, че оценявате предложението, че сте го изпробвали с такива и такива резултати, но че бихте искали да опитате нещо по-ефективно.

"На предишната ми работа вършехме това по този начин"

Никой мениджър не харесва всезнайковци, така че трябва да стъпвате внимателно, ако мислите, че знаете по-добър начин за нещо. "По-добре би било да формулирате чувствителни или предизвикателни отговори като въпроси вместо да се противопоставяте," съветва Тейлър.

"Вината наистина не е моя; колегата е виновен"

Соченето с пръст е коварен път, по който можете да поемете. Ако нямате вина, тогава обяснете защо. Не въвличайте други, ако носите основната отговорност, казва Тейлър.

"Поемането на отговорност е от ключово значение," добавя Кан. "Ако на вас гледат като на някого, който постоянно обвинява, в крайна сметка шефът ви ще се запита у кого е наистина вината."

Вижте още: Гафове на кандидати за работа, които станаха хит в интернет

"Вашият предшественик вършеше това различно/по-добре"

"Шефовете обикновено смятат, че техните методи са предпочитани пред тези на предшествениците им, защото в момента те са на този пост," обяснява Тейлър.

"Освен ако даден метод не е очевидна грешка, не предизвиквайте шефа си със 'старите начини за правене на нещо', само защото тогава е било по-лесно за вас."

"Отегчен съм"

"Можете да изпаднете в момент на слабост и да споделите отегчението си с грешния човек – вашия шеф," казва Тейлър. "Плаща ви се, за да сте продуктивни и да бъдете ентусиазирани; ваша отговорност е да намирате начини да правите работата си интересна за вас."

"Не мога да работя с него/нея"

"Да не си разбирате добре с останалите" не е добре за началното училище, нито пък за работното място. Предполага се, че сте способни да пренебрегнете личните конфликти в интерес на постигането на отлични резултати.

"Той е кретен"

"Златното правило е нещо, което вашият шеф очаква да спазвате, а очернянето на колегите не може да се поправи. То просто рефлектира лошо върху вас".

"Ако не ми се обадите, просто ще направя...."

Това звучи заплашително. По-добре да изчакате, отколкото да ви мъмрят по-късно.

"Защо колежката винаги…?"

Да се оплакваш е дразнещо. "Ако имате някакво оплакване, е по-добре да попитате как можете да се сдобиете с дадена привилегия и да оставите останалите извън този разговор".

"Мога ли/Можем ли да говорим с вашия шеф за това?" или "Искам да говоря с отдел Човешки ресурси за това"

"Прескачането на шефа ви е предизвикателство за неговата власт, като обикновено няма да излезете победите от подобна ситуация, освен ако не ви предстои да напуснете (или да бъдете съкратени) и нямате друга опция," казва Тейлър.

Ако ще говорите с отдел Човешки ресурси, не заплашвайте предварително, добавя тя. "Трябва също така да го избягвате, освен ако не сте изчерпвали всички възможности с шефа си."

"Нямам решение"

Не споделяте пред шефа си проблеми без да имате потенциално решение за тях, казва Кан. Лидерите говорят за решения, последователите говорят за проблеми."

"Защо колегата има ...., а аз нямам?"

Концентрирайте се върху вашата кариера, а не върху заплатата на другите или повишенията, освен ако не сте свидетел на очевидно покровителство.

"Ако случаят е такъв, можете да прибегнете до по-професионална дискусия, след като сте събрали всичките си мисли за фактите," казва Тейлър.

"Доста съм зает. Това може ли да почака?"

Ваша отговорност е да попитате шефа си дали приоритетите са се сменили, тъй като вашите цели трябва да са в тон с тези на вашия мениджър. "Приоритетите често са в застой, така че в повечето случаи е по-добре да питате дали трябва да ги разместите".

"Мога ли да си тръгна по-рано днес, тъй като няма много работа?"

Няма нищо нередно, ако ви се налага да си тръгнете по-рано. Не казвайте обаче, че е защото "няма много работа" или че "нямате какво да правите." "Винаги има още проекти, по които да се работи. Шефовете ви искат да показвате инициативност".

"Това е невъзможно"

Вашият мениджър не иска да чува негативност или липса на увереност. Ако имате притеснения, кажете какви са и поискайте мнение.

Един от най-добрите подходи за вземането на решение дали да споделите мислите си с шефа или да зададете чувствителен въпрос е да се оставите на негово/нейно място, според Тейлър.

"Вашите коментари и въпроси отразяват ли положителна нагласа от типа „аз мога“ и уверено поведение? Подбирайте думите си внимателно, когато се усещате предизвикани на работното място, ако искате да постигате успехи в кариерата си."