Деветте правила на Уорън Бъфет за управлението на една компания
Уорън Бъфет е легендарен като инвеститор, но той също така е и изключително успешен като бизнесмен — факт, който понякога се губи в милионите думи, които се изписват за съветите му за това как да купуваме акции.
Тези съвети могат да бъдат обобщени само с няколко думи. В интервю по CNBC миналия месец Бъфет сподели следното: "Ако притежавате акции като инвестиция, точно както когато притежавате апартамент, къща или ферма, гледайте на тях като на бизнес."
Използвайки тази гледна точка, не би трябвало да си купувате акции само защото мислите, че цената им ще нарасне скоро. Вместо това би трябвало да купувате част от компания, която мислите, че ще генерира печалби дълго време.
Тази дългосрочна перспектива също така е в основата на бизнес съветите, които Бъфет е давал през годините.
Ето няколко примера от ежегодните му писма му до акционерите в Berkshire Hathaway:
1. Запазвайте спокойствие пред лицето на волатилността. Бъфет пише, че колебанията в цената "не ни притесняват ни най-малко." В крайна сметка, "Чарли Мънгър и аз предпочитаме да спечелим 15% с повече колебания в цената с времето, отколкото безпроблемни 12%."
2. Движете се в добра компания. Berkshire никога не е правила сплит на своите акции клас А. В резултат на това една акция в момента струва близо 214 000 долара. Това обезсърчава хората да купуват и продават акциите на компания бързо, а точно това е начинът, по който Бъфет иска нещата да бъдат.
Той иска акционери, които споделят неговите дългосрочни възгледи. Още през 1979 г. той пише "До голяма степен компаниите се сдобиват с акционерите, които търсят и заслужават. Ако концентрират мисленето и комуникациите си върху краткосрочни резултати или краткосрочни последствия върху акции, те до голяма степен ще привличат акционери, които се концентрират върху същите фактори."
Вижте още: Защо е толкова трудно да инвестираме като Уорън Бъфет?
3. Запазвайте фокуса си. В същото това писмо Бъфет предупреждава, че стойността, дори и на страхотни компании, може да "стагнира при наличието на високомерие или отегчение, които са накарали вниманието на мениджърите да блуждае."
Резултатът е: "отклонение" в мениджмънта на компанията, който "пренебрегва страхотния й основен бизнес и купува други бизнеси, които са задоволителни или по-лоши." В тази сфера Бъфет твърди, че "пасивността ни се струва като интелигентно поведение."
През 1982 г., в която са сключени редица големи корпоративни сделки, според Бъфет, в голяма част от тях "интелектът на мениджърите е бледнеел пред адреналина им. Въодушевлението на преследването е заслепило преследващите за последствията от улова."
4. Поддържайте разходите ниски. В писмото си до акционерите от 1996 г. Буфет пише, че това, че "оперира при ниски разходи", е основната причина за успеха на подразделението за автомобилно застраховане на Berkshire GEICO.
"Ниските разходи позволяват ниски цени, а ниските цени привличат и задържат добри клиенти." А когато тези клиенти препоръчат GEICO на техни приятели, компанията прави "огромни спестявания от разходи за придобивания, което пък понижава цените още повече."
5. Предлагайте опростени стимули на служителите. Бъфет не харесва това, което нарича стимули от типа "лотариен билет", като опциите, при които крайната стойност може да варира от "нула до огромна" и които са "тотално извън контрола на човека, върху чието поведение бихме искали да повлияем."
Вместо това целите би трябвало да са "пригодени към същността" на бизнеса, прости и измерими и "пряко свързани с ежедневната дейност на участниците в плана."
6. Не се забърквайте в проблеми. Бъфет се опитва да прави "обратно проектиране" на бъдещето на Berkshire. "Ако не можем да понесем евентуалното последствие, колкото и отдалечено да е то, ние избягваме да посяваме семената."
Бъфет отбелязва, че неговият инвестиционен партньор Чарли Мънгър често казва: "Всичко, което искам да знам, е къде ще умра, за да не ходя никога там."
Вижте още: Бъфет и Гейтс не искали да се запознават. Как стават приятели?
7. Запазвайте подценените си акции за себе си. Бъфет е особено критичен, когато дадена компания използва акциите си, за да направи покупка, когато тези акции не са напълно оценени от пазара. "При подобни обстоятелства един страхотен бизнес, закупен на добра продажна цена, е ужасна покупка. Златото, оценено като злато, не може да бъде купено интелигентно чрез използването на злато или дори сребро, оценено като олово."
8. Придържайте се към по-малките мащаби. През 2006 г. Бъфет пише, че е скептично настроен относно "способността на големи компании да функционират добре." Според него "размерът изглежда кара много организации да мислят бавно, дасе съпротивляват на промените и да се държат самодоволно."
Това е една от причините в централата на Berkshire да има много малко служители, а по-голяма част от мениджърската работа да се върши от ръководителите на подразделенията й. "Истинско удоволствие е да работиш с мениджъри, които с радост идват на работа всяка сутрин, а след като са в офиса, инстинктивно и безпогрешно мислят като собственици."
9. Пазете репутацията си. В съзнанието на Бъфет вероятно най-важният съвет за компаниите и за всички останали е да поддържат безупречна репутация на честност, като никога не правят нещо, което не биха искали да видят на първа страница на местния вестник.
След като поема контрол над Salomon след първия голям скандал във финансовата компания през 1991 г., Бъфет споделя в изслушване пред Конгреса, че е отправил просто послание към служителите: "Ако изгубите пари на компанията, ще ви разбера; ако изгубите и частица от репутацията на компанията, ще бъда безмилостен."
Един от най-често споделяните му цитати е именно: "Необходими са 20 години да изградите репутация и пет минути, за да я съсипете. Ако се замисляте за това, ще правите нещата по различен начин."