5 правила, които всеки професионалист трябва да знае
Може да осъзнавате или не, но вашето поведение в професионалната сфера притежава значително влияние върху това как другите ви възприемат и дали ще бъдете взети предвид при настоящи или бъдещи професионални възможности.
Ако искате да контролирате как другите ви възприемат, струва си да хвърлите поглед върху съветите ни. Те ще ви помогнат да започнете да правите положително впечатление при всяка ситуация.
1. Времето е от значение.
Един от най-бързите начини да превърнете възможността в провал е като закъснеете. Винаги съществуват рискове и непредвидени ситуации, които да спомогнат за закъснението ви. Не разчитайте на късмета си и планирайте повече време преди срещата.
Пристигнете поне 30 минути преди планираната среща. Това време можете да използвате пълноценно, като се отпуснете, преговорите материала или пък за настройка.
Късната поява на бизнес среща е непрофесионална. Тя изразява липса на уважение към другата страна и чуждото време.
2. Ангажиментът преди джаджите.
Чатенето в социалните мрежи, когато би трябвало да слушате внимателно презентация и да бъдете активно въвлечени в дискусия, е абсолютно забранено. Още повече – поведението ви дразни.
Как бихте се почувствали, ако докато влагате сърцето си в презентацията, част от слушателите ви е заплесната в правенето на нещо друго? Не го правете!
Разбира се, в случаи на спешност, можете да се извините и да излете от обсега на вниманието на другите, за да вдигнете телефона.
Вижте още: 7 причини учтивостта в офиса да е нож с две остриета
3. Маниерите на масата са жизнено необходими.
Случвало ли ви се е да съчаете бизнеса с хапването? Ако досега не ви се е случвало, някой ден и това ще стане. Тук важи принципът: „Бъди готов, за да не се налага да се подготвяш”. Според Емили Поуст, основните правила са:
- дъвчете със затворена уста;
- избягвайте шумното и показно издухване на носа или друго подобно действие. Ако се налага, използвайте стаята за освежаване.
- не използвайте приборите си като лопати или като оръжия, с които току-що сте проболи храната, която смятате да изядете.
- не си чистете зъбите на масата.
- използвайте салфетката при всеки необходим случай.
- изчакайте с напитката, като предварително приключите с дъвченето на храната. Има изключение в този случай – то изисква да сте задавили. Тогава можете да отпиете, когато пожелаете.
- режете по едно парче от храната всеки път.
- избягвайте прегърбването и поставянето на лактите върху масата, докато ядете.
- ако нещо се намира далеч, не се пресягайте, а помолете да ви бъде подадено.
- винаги казвайте „Извинете”, когато ставате от масата.
Напълно наясно сме, че това не са абсолютно всички правила от етикета за бизнес среща. Можете да допълните познанията си, като потърсите конкретна информация по въпроса.
4. Разрешавайте конфликтите професионално.
Разстроихте ли се от това, което се случи на последната среща? Запазете тази мисъл в ума си за известно време. Никога не тръгвайте по виртуалните пътища на разрешаването на проблем – писането на гневни имейли и съобщения или пък на недоволни изказвания в социалните мрежи.
Никога не пускайте слухове и клевети. Ако имате проблем с някого в офиса, не го загърбвайте, а го разрешете в дискусия.
5. Казвайте „Благодаря!”.
Изразяването на благодарност и оценяването на чуждите действия са винаги добре дошли. Не забравяйте в рамките на 24 часа да отвърнете с обаждане или писмо, в което благодарите за усилията им. След този срок другата страна остава с впечатление, че не оценявате действията й адекватно.
Запомнете, бизнес етикетът е израз на професионализма ви. Не рискувайте да си изградите репутация като човек, който не умее да се държи професионално.