Източник: www.semeinifinansi.bg, проект, подкрепен от Провидент Файненшъл България

Задавали ли сте си въпроса „За кого избираш да работиш - за друг или за себе си?“ Не е задължително да избираш веднъж за винаги едно от двете, тъй като през живота си много хора редуват службата и собствения бизнес – просто понякога е възможно толкова бързо да станеш отново служител, колкото си станал работодател в малък бизнес и обратното.

Има ли идеален момент, за да станеш предприемач или да се върнеш към статута на служител? Общи съвети е трудно да се дават, но могат да се очертаят следните тенденции.

Предприемач

По време на икономически просперитет е по-изкушаващо да имаш малък бизнес. Маржът на печалбата е по-голям, желанието за потребление също, исканията на клиентите са по-разнообразни, а банките – по-склонни да те финансират.

В сравнение със статута на служител, предприемачеството ти носи независимост, вероятно по-високи доходи, шанс да внедриш собствената си идея в даден бизнес. Но се плаща и цена: ненормирано работно време, допълнителен стрес и риск от сериозни загуби (за разлика от наемния работник, предприемачът не губи само заплатата си, ако фирмата фалира).

Независимо от избора ти в момента, важно е да останеш активен, информиран и отворен за новостите, да знаеш как да се справиш с предизвикателствата, да разпознаваш благоприятните възможности, но и проблемните ситуации – например, да се оттеглиш навреме от губещия си бизнес. Освен гъвкавост и адаптивност, предприемачът трябва да притежава познания и професионален опит, икономическа и бизнес култура, смелост и, не на последно място, интуиция, голяма част от която обаче се придобива с опита.

Служител

От друга страна, по време на криза, една стабилна работа може да е голямо предимство, тъй като можеш да разчиташ на постоянен доход. Както видяхме през последните години, изобщо не е лесно да се справиш като собственик на малък бизнес в условията на общ икономически спад. В тези времена на несигурност мнозина виждат спасение в намирането на сигурна работа.

Например, сферата на информационните технологии непрестанно „върви“ нагоре, а търсенето на специалисти е по-високо от предлагането. Същото е и в сферата на клиентското обслужване, т.нар. „кол центрове“. Има работа и за добрите специалисти по европейско финансиране. „Държавната служба“ също е предпочитана от много хора поради сигурността. Но и тук не може да се разчита на доживотна работа – съкращаването на държавните разходи (а и политическите промени) нерядко водят до съкращаване на служители.