Уникредит Булбанк с 260 000 безконтактни карти
През изминалата година отбелязахме бума на безконтактните карти на пазара на картови разплащания в България. Това заявява в годишния си анализ на картовите разплащания Мариана Великова-Чаушева, директор Карти в УниКредит Булбанк.
Заедно с бързото разпространение на картите с безконтактна функционалност и мрежата от ПОС терминали, които поддържат тези плащания, наблюдавахме и още един предсказан и очакван ефект от добавената безконтактна функционалност - още по-значим ръст в активността на потребителите за плащане на всякакви суми за покупка.
Безконтактната карта притежава допълнителна (надграждаща) функционалност, с която може да се плати безконтактно, но тя, разбира се, може да транзактира и по добре познатия ни начин – на ПОС терминал с четене на чипа или магнитната лента и задължително въвеждане на ПИН, на банкомат, в интернет.
Броят на покупките на ПОС терминали надвишава с приблизително 28% този от 2013 г., а обемът – с 33%. За поредна година УниКредит Булбанк е основен двигател на този растеж, като банката отчита, че броят на транзакциите е скочил с 30%, а обемът с 36%.
УниКредит Булбанк е фокусирана върху развитие на безконтактните разплащания през годината и активно комуникира към своите картодържатели и търговци-партньори предимствата на този вид плащания, посочва Великова-Чаушева.
За това говори непрекъснатият процес на обогатяване на портфейла на банката с безконтактни продукти, стратегията на автоматично преиздаване на изтичащите карти в безконтактни и поетапната миграция на всички видове масови карти към такива с безконтактна функционалност.
Най-новите попълнения през 2014 г. бяха Visa Electron, Visa Business Electron и Visa Classic Donna. Скоро УниКредит Булбанк ще зарадва и своите футболни фенове с MasterCard UEFA Contactless.
Към момента банката вече е издала над 260 000 безконтактни карти и ги обслужва на близо 4000 безконтактни терминала. Тези показатели формират съответно около една пета от всички издадени безконтактни карти в България и приблизително 30% от обслужваните безконтактни терминали на пазарно ниво.
Обновените данни за разпространението на новия стандарт на плащане в Европа показват, че потребителите могат да се разплащат безконтактно на 2 млн. терминала в 25 държави, или 67% нарастване за една година.
По отношение на терминалната мрежа на пазарно ниво последните данни на БНБ показват, че броят на търговците с ПОС устройства към края на първата половина на 2014 г. нетно е нараснал с 600 (от 42 700 през 2013 г. до 42 300 през 2014 г.), а самите терминали са 79 000 (10% ръст спрямо 2013 г.).
Това следва тенденцията на ръст от минали години. При АТМ терминалите не се отбелязва ръст и те остават 5 900.
През 2014 г. УниКредит Булбанк отчита значително разрастване на ПОС терминалната си мрежа с 14% спрямо предходната година и вече обслужва над 17 000 устройства при своите търговци-партньори. Банката държи лидерството по най-много търговски обекти, реализирани брой транзакции и обем разплащания в тях.
Стремежът на УниКредит Булбанк е да предостави възможността и удобството клиентите да се разплащат с карта, дори и в по-малките населени места, както и при по-дребните търговци. На фокус остава и поетапната миграция към устройства с безконтактна функционалност, като се очаква в рамките на 2 години те да бъдат изцяло заменени.
Банкоматите на банката са нараснали до 770, като 31 предлагат депозитна функция, а 550 - денонощен достъп на картодържателите до техните сметки. Проучванията на УниКредит Булбанк показват, че в последните години е осигурено отлично покритие
на ATM устройствата на територията на страната. В подкрепа на това са и данни от Световната банка, които нареждат България в топ 20 на държавите с най-голям брой банкомати на 100 000 души от населението, сред които са и страни като Италия, Португалия, Русия, Испания, Япония, Австралия, Бразилия, Франция.
За поредна година е значим ръстът на електронната търговия. При търговците- партньори на УниКредит, приемащи електронни плащания, за последната година се отчита ръст от 44% в направения брой покупки и 34% в реализирания обем спрямо 2013 г. Нараства и броят на търговците, приемащи картови плащания по електронен път.
За поредна година заедно с усилията за подобряване на функционалностите на картовите продукти и услуги, според нуждите и изискванията на клиентите, УниКредит Булбанк активно усъвършенства сигурността на своите картови платежни инструменти.
През 2014 г. се разрасна обхватът на услугата Activation During Shopping за всички притежатели на Visa и MasterCard карти тип Platinum, Gold, Business, Standard, Classic, както и на най-новата безконтактна карта Debit MasterCard.
Activation During Shopping е автоматизирана система, която приканва потребителите да създадат своята персонална 3D Secure парола за сигурни плащания онлайн. Когато клиентът пазарува с картата си в Интернет, той получава покана от УниКредит Булбанк да я регистрира за услугата „Сигурни плащания в Интернет“.
За да направи това, е необходимо да се въведе поисканата в съобщението информация и регистрацията завършва, след като клиентът създаде собствена секретна парола за плащане в мрежата без допълнителна такса.
Традиционно обръщаме внимание и на добрите практики за комфорт при ползването на карти – както при физическо, така и при електронно плащане:
• Съхранявайте картата с необходимата грижа и внимание;
• Използвайте картата и картовите данни винаги лично;
• Сменяйте ПИН кода на банкомат, веднага след получаването на картата и ги запомнете;
• Закривайте с ръка въвеждането на ПИН код при теглене на пари от банкомат;
• Възползвайте се от безплатната услуга „Сигурни плащания в Интернет“;
• Абонирайте се за услугата SMS известия;
• Контролирайте достъпа до личния компютър, смартфон или таблет;
• Не отваряйте и не отговаряйте на получено съобщение в електронната Ви поща, което изисква предоставяне на картови или лични данни. При такъв случай е нужно веднага да се консултирате с банката при съмнение за достоверността на подобно съобщение;
• Ако възникне проблем с направена поръчка в интернет, се препоръчва да се свържете директно с търговеца и да се опитате да разрешите създалата се ситуация с него. В случай на неуспех, УниКредит Булбанк е готова да предостави нужното съдействие;
• Запазвайте всички документи свързани с покупка в Интернет, както и водената кореспонденция с търговеца;
• При загуба/кражба на карта или при съмнение, че същата се използва неправомерно от други лица е нужно НЕЗАБАВНО да информирате банката и да наредите блокирането на картата;
• Запишете си на удобно място телефоните на Центъра за контакт с клиенти на УниКредит Булбанк: 0700 1 84 84 или кратък номер 1 84 84 за местни мобилни оператори; +359 700 1 84 84 при избиране от чужбина; На e-mail адрес CallCentrе@UniCreditGroup.bg; 24 ч. съдействие за банкови карти и търговци:
• При промяна на телефона, адреса или електронната поща за контакт, е нужно своевременно да информирате УниКредит Булбанк за това. Възможността за директна връзка е от изключителна важност за защита на клиентските финансови средства.
Тенденции за 2015
• Продължаващ фокус върху безконтактните разплащания, включително посредством носители като гривни, „умни“ часовници, ключодържатели;
• Eволюция в картовите мобилни разплащания и парични преводи от карта къмкарта посредством мобилен телефон;
• Развитие на програми за награждаване лоялността на картодържателите и заздравяване на партньорствата с ключови търговци;
• Допълнителни физически и логически иновативни подходи за защита на картите и сигурността на картовите разплащания;
• Разширяване на функционалностите и възможностите за обслужване на картови разплащания при малки и средни предприятия, отчитайки бързата дигитализация и възможностите, които предоставя;
• Развитие на мрежата на ПОС терминалите в по-малките населени места и по- малките търговски обекти;
• Развитие на мрежата на терминалите за самообслужване при картово плащане;
• Развитие на електронната търговия, чрез увеличаване на виртуалните терминали и броя картодържатели, използващи услугата.
Както през изминалата година, така и в предстоящата, УниКредит Булбанк ще бъде лидер на пазара в иновациите и най-новите тенденции в картовите разплащания.