Как компания на една година бива оценена на 1 млрд. долара?
Една от най-актуалните новосъздадени компании в Силициевата долина е Slack - приложението за бизнес чат, което бе оценено на невероятните 1.1 млрд. долара през октомври, едва 9 месеца, след като стартира.
От нула до над 1 млрд. долара за 9 месеца? Дори по стандартите на Силициевата долина, това е изглежда безумно.
Наскоро главният изпълнителен директор на Slack Стюърт Бътърфийлд призна, че оценката се базира колкото на спекулации, толкова и на традиционните показатели.
В интервю за Fortune Бътърфийлд обяснява: “Има доста прецизни методи за поставяне на оценка на бъдещите парични потоци при един балансиран бизнес", но тъй като бизнесът на Slack върви неимоверно нагоре, а не е балансиран, той признава, "Ние очевидно не сме в тази позиция.”
Проблемът е, че Slack се разраства с толкова бързи темпове, че е трудно да се направят съдържателни бизнес прогнози. От стартирането на приложението през февруари, когато е имало 15 000 потребители дневно, Slack вече има 365 000 днес. Това повишение от близо 25 пъти само за година, като всичко се случва почти без разходи за продажби и реклама.
По някои показатели за задържане на клиенти, които вече са абонати, приходите на Слак за миналата година са щели да бъдат малко над 12 млн. долара.
Вижте още: Най-скъпо оценяваните стартъп компании
Подобни приходи, обаче, трудно могат да оправдаят оценка от 1 млрд. долара, но това показва, че компаниите са готови да платят за услугата на Slack. Точно на това разчитат и рисковите капиталисти.
“Установили сме, че хората биха плащали за нашата услуга. Slack се оценява въз основа на способността си да прави пари вместо въз основа на нещо по-спекулативно,” казва Бътърфийлд.
Оценките на компании също са доста сложен бизнес, защото отчасти се базират на това колко пари са готови да инвестират рисковите капиталисти и за какъв дял от компанията, която ще притежават. В крайна сметка, ако инвеститорите и компаниите се споразумеят, толкова струва и компанията.
Изглежда, че инвеститорите се редят на опашка, за да вложат пари в Slack. Бътърфийлд твърди, че първоначално се е опитвал да набере само 100 млн. долара, но е срещнал толкова голям интерес, че е набрал 120 млн. долара. Фактът, че Бътърфийлд, който продаде предната си компания Flickr на Yahoo за около 35 млн. долара през 2005 г., е добре познат в Силициевата длина вероятно също му е помогнал.
В случая със Slack има и малко преувеличение. Бърътфийлд наистина не е имал нужда от парите. Той обаче видял, че сега е сравнително лесно да бъдат набрани и след като преминава през спада от 2008 г. искал да пробие, докато може. Той също така искал Slack да бъде известна като компания, струваща 1 млрд. долара. Неговата логика е, че да си в клуба на компаниите, струващи на 1 млрд. долара, помага за набирането на клиенти и талантливи служители.
“1 млрд. долара е по-добре от 800 млн. долара, защото това е психологически праг за потенциални клиенти, служители и за медиите," споделя той пред Fortune.
Засега обаче не е ясно дали приложението е само някаква временна тенденция или истински дългосрочен бизнес.
На конференция наскоро Бътърфийлд бе попитан защо Slack е толкова популярна, на което той отговори “Нямам никаква идея.”