Лошите практики на пазара на недвижими имоти са все по-често явление. Особено с пълна сила властват те в сайтовете за недвижими имоти, коментираха специалисти по време на специална пресконференция в БТА проведено от Националното Сдружение „Недвижими Имоти“.

Една от най-честите злоупотреби е една агенция да взема обява от конкурент и да я публикува със същите снимки и информация, без за това да са информирани собственика или другата агенция да е позволила.

Друга лоша практика е публикуване на нереални снимки на имота, който се предлага или да се предлага на една цена в основната част на обявата, след което в описанието да се говори за друга.

Лоша практика е и посочване на един район на локация на предлаганото жилище, като впоследствие да става ясно, че жилището се намира на съвсем различно място.

Офериращите недвижими имоти, често злоупотребяват и с информацията относно инфраструктурата на имота, в който се намира, реалното разстояние да ключови спирки на градския транспорт или училища, паркове, магазини и детски градини и т.н.

„Дали сме официални предложения, дадени към имотните портали, за да стане ясно къде се получава дезинформацията“, коментира Добромир Ганев, от ръководния състав на НСНИ.

Сред тези предложения са допълнително място за отбелязване, дали в посочената цена на имота е включено ДДС, или не. Имотните сайтове излизат със статистика на база офертни цени, но в тях понякога е включено ДДС, понякога не, площите могат да се разглеждат като застроена площ, или площ с общи части и т.н.

За да можем да сме прецизни със статистиката на база имотните сайтове, трябва да има много повече яснота, относно офертите. Тази статистика се използва не само от медиите но и от оценителите.

Комисия за защита на потребителите също така потвърди, че е редно да се отбелязва в обявите дали се дължат задължителни комисиони. Трябва да има информираност за допълнителни разходи. Същото се отнася и за разходите, свързани със сделката за прехвърляне на имота.

Дезинформираност има и при офериране на поземлени имоти. Разликата между квадратура на поземлен имот и реголирана поземлена площ не се знае от всеки. Даваме предложение в офертите да се добави възможност за посочване на идеалните части от земята, прилежащи към една постройка.

По отношение на локацията не всяка агенция е склонна точно да я обявява именно поради страх от нелоялна конкуренция. Поради тази причина добре е да има отметка, която да казва дали локацията е точна, или приблизителна.

Когато една агенция за имоти има подписан договор за ексклузивност, тя може по-спокойно и точно да дава описание на имота и локацията.

Искаме да направим разграничаване между физическите лица, които рекламират своите обяви и онези лица, които се представят за физически, но са агенции, или брокери. Затова сме дали предложение да излиза информация, когато една обява се рекламира от физическо лице да излизат две отметки – едната „не се дължи комисиона“, а другата „не се предлага специализирано обслужване на сделката“.

Когато това е декларирано, а впоследствие се поиска комисиона, потребителите ще могат спокойно да се обръщат към КЗП, за да си търсят правата.

На последно място има едно допълнение, което порталите могат да включат в края на всяка обява – лицето, което рекламира офертата, е получило пълномощия да предлага този имот. Всички знаем, че една такава декларация носи отговорност и при злоупотреба потребителите, с които имоти се е спекулирало, могат да търсят своите права.

„Още две нелоялни практики можем да посочим“, според Ганев. „Едната е свързана с умишлено недоговорено намаляне на цената без съгласие на собственика. Това граничи с точки в наказателния кодекс. Много честа практика с цел нелоялно привличане на клиенти е да се намаля нерегламентирано цената на една оферта. Това се прави умишлено, ескалира и започва да става масов процес, защото дава нелоялни предимства“, допълва Ганев.

„Другото като практика е обявяване, например, на продажба на апартамент като жилищна площ, а става въпрос за гараж, който няма такъв статут. Много от лошите практики за съжаление са в по-голям обем“, допълва още специалистът.

На противоположния фронт като добра практика, която трябва все по-често да сочим и коментираме, това са използването на договори с изключителни права. Те дават много по-големи възможности както на собственика, така и на агенцията. Освен правата има и много по-сериозни ангажименти и отговорности от страна на агенциите. Тя трябва да се използва по възможно най-добър начин. Някои агенции подписват такива договори без срок.