Защо шофьорите в Китай убиват нарочно пешеходците, които блъскат
През април BMW, движещо се с превишена скорост през пазар на плодове във Фошан, Китай, блъска 2-годишно момиченце и минава през главата му. Докато бабата на момиченцето крещи “Спрете! Блъснахте дете!”, шофьорът на BMW-о спира, включва на задна скорост и минава още веднъж през момиченцето.
Жената зад волана тръгва напред още веднъж, преминавайки през детето за трети път. Когато най-накрая излиза от колата, каращата без книжка жена предлага на ужасеното семейство сделка: “Не казвайте, че аз съм карала колата,” казва тя. “Кажете, че е бил съпругът ми. Можем да ви дадем пари.”
Всичко това звучи като някаква откачена градска легенда – в Китай шофьорите, които са блъснали пешеходец, понякога се опитват да го доубият. Това не само, че е вярно, но и се случва доста често: охранителни камери редовно заснемат как шофьори минават напред-назад върху жертвите, за да са сигурни, че са издъхнали.
В китайския език дори си има нещо като поговорка за този феномен: “По-добре да блъснеш и да убиеш, отколкото да блъснеш и да раниш.”
През 2008 г. шофьор преминава нарочно няколко пъти през 63-годишна жена. Впоследствие в съда той не е признат за вонивен в предумишлено убийство. Приемайки обяснението му, че си е мислел, че минава през чувал с боклук, съдът го осъжда на едва три години затвор за убийство по “непредпазливост.”
Единственото нещо, по което този случай се различава от много други, е, че е заснет от камера.
Тези случаи са факт от десетилетия. Според автора Джефри Сант, той чува за този феномен в Тайван още през 90-те години. Тогава той разбира, че в Тайван, ако осакатиш човек, плащаш за лечението и грижите за него до края на живота му. Ако обаче убиеш човека на пътя, трябва да “платиш само еднократно, нещо като такса за погребение.”
Повечето хора се съгласяват, че този феномен „блъсни, за да убиеш“ се дължи отчасти на законите за обезщетението на жертвата. В Китай обезщетението за това, че си убил някого на пътя, е относително малка —между 30 000 и 50 000 долара и след като платиш, въпросът приключва.
За сравнение, заплащането доживот на грижите за някого, когото си осакатил, може да възлезе на милиони. В китайската преса наскоро бе описано как пострадал от пътно произшествие човек е получил около 400 000 за първите 23 години след инцидента.
Шофьорите, коите решават да блъснат и да убият, го правят, защото убийството излиза много по-евтино. В крайна сметка, гореспоменатият шофьор, който прегазва неколкократно 64-годишната жена, плаща едва 70 000 долара обезщетение.
Действащите по този начин шофьори са склонни да убият, не само защото е по-евтино, но и защото очакват обвиненията в убийство да им се разминат. Преди камерите да бъдат толкова разпространени, за подобни инциденти рядко имаше доказателства, че даден шофьор е блъснал жертвата два пъти.
Дори и в днешната ера на смартфоните с камери обаче шофьорите изглежда са уверени, че или могат да предложат подкуп, или да наемат адвокат, за да избегнат обвиненията в убийство.
Най-ужасяващите инциденти от този род са тези, в които първоначалният удар не нанася сериозни наранявания на жертвата, но въпреки това шофьорът се връща и я убива, така или иначе. В провинция Сечуан огромен камион блъска 2-годишно момченце. То обаче оцелява и е само замаяно след първоначалния удар.
Момчето незабавно се изправя на крака и тръгва, за да вземе чадъра си, който е хвръкнал на другата страна на улицата от удара. Тогава камионът връща назад и го удря отново, като този път го убива.
Въпреки показанията на свидетели, от полицията обявяват, че камионът не е връщал назад и не е удрял детето втори път. В същото време на сайт излизат снимки на детето, което е под гумите на камиона.
Във всеки от тези случай, въпреки че има видео и снимкови доказателства, че жертвите са блъснати нарочно втори, трети, четвърти или пети път, шофьорите плащат по-малка или същата компенсация, ако просто са ранили жертвите.
На фона на толкова много случаи, в които шофьорите избягват правосъдието, жителите понякога вземат нещата в свои ръце. През 2013 г. група хора пребиват заможен шофьор, който прегазва нарочно 6-годишно дете.
Разбира се, не всеки шофьор се измъква без сериозно наказание. През 2010 г. шофьор блъска велосипедистка и се връща, за да се увери, че е мъртва, като дори я намушква с нож. Шофьорът е осъден и екзекутиран. Друг шофьор е осъден през 2014 г. на 15 г. затвор.
Китай и Тайван приеха закони, с които се опитват да изкоренят тази порочна практика. Въпреки това обаче съдиите, полицията и медиите в Китай често приемат нелепи обяснения за това как шофьорът случайно е прегазил жертвата многократно или че я е объркал с някакъв предмет.
Тези случаи продължават и шофьорите редовно успяват да се измъкнат от сериозни санкции.
Жената без книжка, за която стана въпрос в началото и която уби двегодишно дете на пазара с нейното BМW, бе изправена пред съда. Тя заяви, че всичко е било една случайност. Прокурорите приеха нейното обяснение и препоръчаха на съда да намали наказанието на между 2 и 4 г. затвор.
Тази лека присъда за стореното вероятно е по-голямо наказание, отколкото доста такива шофьори са получили. Тя обаче вероятно няма да е достатъчна, за да спре следващия шофьор, който ще реши да включи на задна скорост и да натисне газта.