Пет луксозни групи стоки, които поевтиняват
Турболентността на световните фондови пазари, в условията на забавянето на китайската икономика, спада в цените на суровините и перспективите за повишение на лихвите от страна на Фед, доведоха до сериозно понижение при цените на някои луксозни стоки.
Вижте още: Нестандартните инвестиции
Ето и кои типове луксозни стоки бяха сред най-засегнатите в последно време:
1. Диаманти
Всички знаят, че диамантите са „най-добрите приятели на жените“. За радост на мъжката половина, която иска да зарадва своите дами, този род луксозни стоки отбелязаха спад в цените си през последната година.
Китай се превърна във втория най-голям пазар на диаманти в света, така че сривът на китайската фондова борса нямаше как да не се отрази и върху цените на диамантите.
Към началото на август цената на диамантите се понижи средно с 14% на годишна база. В онлайн търговеца на диаманти Blue Nile кръгъл диамант от 1.4 карата с оценка на качеството VS1 се продава за около 9 932 долара - с около 10% под цената, при която се продаваше преди година при ниво от 11 085 долара.
В по-ниския ценови сегмент два 0.36-каратови диаманта, предназначени за обици, се продават за 1 000 долара спрямо 1 500 долара преди година.
Според някои специалисти обаче диамантите може и да се добра инвестиционна алтернатива в момента.
Купуването на диаманти е доста по-сложно от закупуването на злато, което прави инвестицията в диаманти по-нетрадиционна. В условията на начало на цикъла на повишение на лихвите в САЩ, инвеститорите могат да потърсят подобни алтернативи за защита на спестяванията им.
Освен това няма друго нехартиено средство за разплащане, с което можеш да носиш цялото богатство в джоба си, коментират специалисти.
2. Злато
"Златото се копае от земята в Африка или на някое друго място. След това го претопяваме, изкопаваме друга дупка, заравяме го отново и плащаме на хора да го пазят. То няма практично приложение. Ако някой ни гледа от Марс, със сигурност би се почесал по главата." Това казва Уорън Бъфет за златото през 1998 г.
Златото загуби статута си на убежище при политически и икономически кризи и то се избягва все повече от инвеститорите.
От пика си през 2011 година до момента благородният метал е загубил близо 40% от стойността си. Все повече стават анализаторите, които смятат, че златото може да се понижи до и под нива от 1 000 долара за унция.
Металът е под сериозен натиск от намалялото му търсене в Индия и Китай, както и забавянето на двете икономики.
3. Среброто
Добра новина за любителите на сребърни бижута. Металът е сред най-губещите на стоковите пазари през последната година. Все повече стават анализаторите, които прогнозират, че среброто може да продължи да поевтинява и да достигне 10 долара за унция - дъно от 2006 и края на 2008 година.
Към момента среброто се търгува при нива от около 14.50 долара за унция, което е с близо 70% под пика му от 2011 година. Както се вижда, среброто е загубило далеч повече от златото до момента.
Разбира се, има и контрамнения, според които среброто може да заблести отново при възстановяване на благородните метали на международните стокови пазари, като много е вероятно да поскъпне с повече от златото (ако станем свидетели на повишение). Причината – освен за бижута, среброто се използва сериозно и в индустрията.
4. Вино
Инвестициите във вино бяха много популярни през последното десетилетие. Базираният във Великобритания Wine Investment Fund показва, че алкохолът, като инвестиция, се представя по-добре от златото, петрола, както и от индексите FTSE и Hang Seng.
Разбира се, всеки инвестиционен клас има своите силни и слаби моменти. Сериозен спад бележат цените на някои култови преди 5-6 години вина.
Например цената за доставка на каса вино Plontet-Canet (Paullac) реколта 2014 от известния производител Sherry Lehmann се е понижила до 1000 долара - около една четвърт от тази през 2009 година. Силната конкуренция в сегмента също си казва своята дума, особено в класа на най-скъпите вина.
5. Луксозни часовници
Силното търсене, ограниченото предлагане и ниските разходи за поддръжка привличаха сериозен инвестиционен интерес от страна на инвеститорите в скъпи часовници.
Продажбите на швейцарски часовници се повишиха драстично в последното десетилетие, благодарение на търсенето им на пазари като Китай и Хонконг.
Бизнесът се учетвори - от 1.5 миларда долара до 6 милиарда долара през 2014 година. Производителите обаче станаха алчни и вдигнаха значително цените.
Това, в съчетание със сериозните антикорупционни мерки в Китай, доведоха до отлив на интерес и спад в продажбите. Продажбите на скъпи швейцарски часовници са се понижили с 10% от началото на годината в Китай.
Производителите масово прибегнаха до намаляване на цените, като понижения от 10-15% станаха повсеместни. В същото време швейцарските производители във все по-голяма степен фокусираха вниманието си върху модели в диапазона между 1000 и 5000 долара.