Сделките със земеделски земи - най-често за 10 дка
Силна разпокъсаност, семейни битки за малки ниви и незаинтересованост - това са едни от основните фактори, които продължават да тежат на пазара на земи у нас.
Оказва се, че въпреки динамичното развитие на сектора в последните години и опитите за окрупняване, на него доминират сделки за малки парцели, отчетоха пред Profit.bg от компанията за купуване и наемане на земя Агрион.
Общата статистика сочи, че земеделските земи в България са приблизително 58 млн. дка, разпределени в над 9 млн. имота на над 2 милиона собственици. Това означава среден размер на имотите от 5.5 дка. Според съвременните тенденции най-целесъобразна е обработката на имоти от 40-50 дка, като дори за трайни насаждения имотите трябва да бъдат над 25 декара.
Според данните на Агрион сделките при тях са предимно за 10 дка. Именно разпокъсаността на земеделските активи е една от сериозните трудност пред развитието и инвестициите в модерното земеделие. Когато имотът е неокрупнен, няма изградени напоителни съоръжения, цената му намалява, посочиха експертите.
Най-сериозната причина за продажба на земя е за покриване на разходи по лечение при по-възрастните поколения или при спешна нужда от пари за заминаване в чужбина – за по-младите собственици. Парите от ниви служат и за покриване на стари дългове.
Друга особеност на пазара е воденето на т.нар. „семейни войни” по отношение на наследени земеделски земи като липсата на консенсус между наследниците в крайна сметка спира ефективното им управление. Затова и компаниите за управление на поземлени активи все по-често се налага да влизат в ролята на медиатори, за да успеят да реализират сделка.
„През годините се специализирахме в решаването на казуси по т.нар. трудни сделки – както наричаме в бранша тези с много наследници, предлагаме да извадим от името на собственика необходимите документи, да направим справките, да водим комуникацията с другите собственици/наследници”, разказаха от Агрион.
За една година компанията откри 24 офиса в цялата страна, като планира да отвори още две търговски точки в столицата и да пусне нови услуги от догодина.