Как ще се промени начинът на работа през 2016 г.
Тенденциите на работното място през 2016 г. в голямата си част ще се определят от това, което се случва в момента при работещите на свободна практика
Повечето тенденции, които ще бъдат на фокус през 2016 г., съществуват и в момента, но тяхната значимост се очаква да се увеличи и да стане преобладаваща насока на пазара през следващата година.
Традиционно тенденциите се определят от най-големите компании в света, но в днешно време най-малките също участват. Ето какво се очаква да се случи през следващата година на пазара на труда.
Повече мобилност в бизнеса
В последните години набра популярност идеята за работа дистанционно, но през 2016 г. тази тенденция ще се засили, като все повече компании ще бъдат мобилни от самото си създаване. В днешно време създаването на виртуална компания е много лесно.
Организациите вече не са компании, те са мрежи от екипи, казва Джош Берсин, който основава своята виртуална компания за проучвания и анализи Bersin през 2002 г. Преди три години тя беше придобита от Deloitte.
По думите му дори големите компании са реогранизират по този начин. Всеки работи с екип, който по някакъв начин е свързан с друг екип, който може да бъде в същата или в друга компания.
Вижте още: 10 съвета за това как да се справяте с минимално количество сън
Расте търсенето на независими консултанти
Традиционните IT консултантски фирми забавят ръста си на фона на увеличаващия се брой независими консултанти, които бизнесът наема за своите IT проекти, показват данните на онлайн компанията за пазарни проучвания Upwork.
Причина за промяната е наличието на много високоспециализирани консултанти, работещи на свободна практика, които доскоро можеха да се намерят само в големите консултантски фирми, обяснява Рич Пиърсън, старши вицепрезидент в Upwork.
Според него винаги ще има място за големите консултантски фирми, особено когато става въпрос за мащабни проекти като сливания и придобивания, но търсенето на независими консултанти расте с бързи темпове.
По-малко Powerpoint, повече видео
Създадената от Microsoft през 1990 г. програма за изготвяне на презентации Powerpoint намери много голямо приложение в бизнеса. Но през 2015 г. се наблюдава 5% спад на търсенето на умения за работа с нея, докато проектите, направени чрез платформи за динамична презентация, като Prezi и Keynote, нарастват съответно с 23% и 18%.
Причината за това е, че статичните презентации бързо бяха изместени от такива, в които има движение, а видеото става предпочитаната среда, в сравнение със снимките и инфографиките. Освен това по думите на Пиърсън цената за създаването на едно видео е паднала рязко.
Преоценка на баланса „работа-личен живот“
В последните години при балансирането на работата и личния живот ударението беше поставяно върху личния живот. За да отговарят на тази тенденция, компании даваха повече гъвкавост на служителите, така че по-лесно да управляват времето си.
Получавайки повече свобода обаче се появи и още нещо ново за служителите – очакването да бъдат винаги в готовност, на разположение и да отговарят, което създаде едни претоварени работещи хора.
„Технологиите премахнаха бариерата между работата и личния живот. Хората са облъчвани с все повече и повече информация, мейли, новини, конферентни разговори и не могат да се справят с всичко това.“, обяснява Берсин.
Това изправи работодателите пред ново предизвикателство – как да улеснят работата на важните за тях хора, така че да привлекат както много амбициозните служители, така и тези, които искат да работят, но без да пострада личният им живот.
Новите очаквания от лидерите
Традиционно лидерите се избират на база опит и лоялност към компанията, но тези, които управляват най-големите организации днес, не са задължително тези, които са прекарали най-много време в изкачване на корпоративната стълба.
Лидерите знаят, че трябва да бъдат по-вдъхновяващи и да работят в сътрудничество със служителите, обяснява Берсин.