Стартъпите са изключително популярни в момента, като много от тях достигнаха пазарна капитализация от над един милиард долара и то още преди да са регистрирали един долар печалба.

Това, че една идея придобива популярност сред потребителите, не означава задължително, че тя ще се превърне в успешен бизнес. Доказателство за това са множеството провали на технологични дружества, известни като дотком компании.

Ето и десетте най-големи:

Pets.com

Тази компания се превърна в синоним на дотком провалите. Компанията за доставка на храна и аксесоари за домашните любимци бе много известна, благодарение на широката си маркетингова кампания.

Популярното куче, символ на компанията, се появи в реклама по време на суперсъбитието за американците Super Bowl през 1999 година.

Бизнес моделът на компанията обаче не бе стабилен. Тя регистрира загуби от 147 милиона долара за първите девет месеца на 2000 година и не успя да си подсигури повече средства за функциониране от инвеститорите.

Когато компанията стана публична, акциите й се търгуваха по 11 долара и достигнаха връх при 14 долара за брой. Те обаче бързо се понижиха до нива от 1 долара, където се задържаха, докато компанията не фалира.

Webvan.com

Ако горната компания е лицето на пукането на дотком балона, то тази е най-голямата, която е излязла от бизнеса. Подобно на много компании, жертва на технологичния балон, фирмата за доставка на плодове и зеленчуци се развиваше твърде бързо.

Тя разпростря услугите си в осем големи града само за година и половина. През 1999 година компанията обяви инвестиция на стойност 1 милиард долара и експанзия към 26 други щатски града до 2001 година.

По време на първичното си публично предлагане Webvan набра 375 милиона долара, като акциите й се търгуваха при нива от 30 долара за брой. Пазарната й капитализация възлезе на 1.2 милиарда долара. Но това бе и нейният пик.

Инвеститорите скоро осъзнаха, че клиентската база, както и маржинът й, не са достатъчни, за да поддържат планираната експанзия. До момента, в който през юли на 2001 година тя обяви, че ще затваря магазини и ще съкращава хора, акциите й достигнаха 6 цента.

eToys.com

Акциите на компанията достигнаха исторически връх от 84.35 долара през октомври на 1999 година. Тогава едва ли някой е предполагал, че само 16 месеца по-късно тя ще излезе от бизнеса и акциите й ще са без стойност.

Търговецът на играчки е основан през 1997 година и бързо се превръща в най-посещавания сайт по време на коледните празници, който харчи десетки милиони долари за джоинт венчъри и реклама.

След като отчита загуба от 74.5 милиона долара през последното тримесечие 2000 година, тя има достатъчно средства да продължи да функционира само до края на март.

GeoCities.com

Не всички дотком разочарования са изчезнали веднага. На практика тази компания продължава да съществува до 2009 година. Компанията за хостинг услуги е дала някои от първите домейни на милиони потребители по света.

С близо 19 милиона месечни уникални посетители всеки месец, това на практика е третият най-посещаван сайт след AOL и Yahoo през 1998 година.

Когато Yahoo купува GeoCities през януари 1999 година, тя плаща 3.6 милиарда долара за него. В този момент акциите на Yahoo се търгуват по 368 долара, а тези на GeoCities по 117 долара.

Yahoo затваря GeoCities на 26 октомври 2009 година. Според много пазарни наблюдатели интернет търсачката пропуска възможността да превърне този популярен в сайт в модерна социална платформа.

theGlobe.com

Този сайт не се запомня с това, че се превръща в първата социална медия още през далечната 1995 година, а с рекордното си първично публично предлагане. На 13 ноември 1998 г., когато компанията става публична, нейните акции скачат с 600% в първия си ден на търговия.

Осъществено при ниво от 9 долара за акция първичното публично предлагане е последвано от отваряне при ниво от 87 долара в първия ден на търговия.

Акциите на theGlobe.com поскъпват до 97 долара моментно през първия си ден, за да затворят при ниво от 63.50 долара за брой. Компанията набира едва 27.9 милиона долара в първичното си публично предлагане и пазарната й капитализация нараства до 842 милиона долара.

Само две години по-късно обаче, през август 2001 година, акциите на компанията са делистнати от Nasdaq за това, че не успяват дълго да се задържат над 1 долар.

Основана от 20-годишните студенти Тод Крицелман и Стивър Патернот, компанията е революционна за времето си, като позволява на потребителите да публикуват собствено уеб съдържание.

Go.com

Дотком балонът е време, когато всяка компания привличаше голям интерес и капитал от страна на инвеститорите. Всяка компания смяташе, че може да създаде успешен и конкурентен интернет портал. Въпреки това Disney откри, че това далеч не е точно така.

През 1998 година Disney основава Go.com, за да се конкурира с интернет портали като Yahoo и AOL. Go.com е основана като част от сливане на търсачката Infoseek с порталите ABC.com и ESPN.com.

През ноември 1999 година от Disney дори отделиха компанията в самостоятелен актив.

Проблемът обаче бе, че Go.com никога не успя да натрупа достатъчно голяма потребителска маса - повече от 21 милиона потребители на месец, или наполовина на тези на AOL и Yahoo през 2000 и 2001 година.

Flooz.com

По време на дотком балона имаше много добри идеи и не чак толкова добри. За съжаление, Flooz попада във втората категория.

Компанията продаваше онлайн валута, която да се ползва вместо кредитни карти. След като потребителите купеха достатъчно „Flooz“-валута, те можеха да я харчат в определени търговски вериги като Tower Records, Barnes & Noble, Outpost.com и Restoration Hardware.

Въпреки не особено умната концепция, от Flooz.com набраха 35 милиона долара от инвеститори. Корпоративни партньори като Cisco и Delta Air Lines използваха валутата на компанията за корпоративни подаръци.

Компанията банкрутира по-малко от две години след създаването си – през август на 2001 година.

Drkoop.com

Уебсайтът за здравна инормация е основан през 1998 година. През юни на 1999 година той набра 88.5 милиона долара от първичното си публично предлагане. Сайтът бързо достига номер едно в здравния сектор със средно 1.4 милиона уникални потребители на месец през 1999 година.

Сайтът привлича вниманието на AOL месец, след като става публична компания и акциите й достигат 45.75 долара. Двете компании сключват четиригодишен договор на стойност 89 милиона долара, за да се показва съдържанието на сайта в AOL.

Kozmo.com

Идеята на компанията е била да се доставят компактдискове, ДВД-та, потребителска електроника и бързи закуски до домовете на потребителите безплатно в рамките на един час.

Kozmo.com е достъпен в девет щатски града, като се е очаквало да се превърне в куриерска услуга конкурент на UPS и FedEx. Kozmo си подсигурява финансиране от 280 милиона долара от инвеститори, сред които 60 милиона долара от Amazon и 150 милиона от Starbucks.

Безплатната доставка и липсата на минимална стойност на доставката направиха така, че компанията да отмени плановете си за първично публично предлагане през лятото на 2000 година. Загубата й за 1999 година е 26 милиона долара.

Garden.com

Пукането на интернет балона успя за едва 14 месеца да убие бизнеса на компанията за градинарски продукти. Акциите й поскъпват до нива над 20 долара през 1999 година, няколко дни след първичното й публично предлагане.

Година по-късно обаче тя обявява съкращаване на 40% от работната си сила след загуба за третото тримесечие на 2000 година от 9.9 милиона долара.

През ноември на 2000 година, само седмица след фалита на Pets.com, акциите на компанията се търгуваха при нива от 9 цента, което я накара да приключи бизнеса си.