Брентът достигна над 11-годишен минимум днес на стоковите пазари, като моментно се понижи до ниво от 32.15 долара за барел. От началото на годината суровината е загубила 10.7%, а за последната една година понижението й възлиза на над 40%.

Какво обаче означава ниската цена на петрола – по-евтини горива? Не точно...

За потребителите евтиният петрол се свързва основно с евтини горива по бензиностанциите. Цената на горивата обаче често се понижава със забавени темпове и в определен момент спира до голяма степен да отразяват спада в петрола.

Трябва да се има предвид, че голяма част от понижението в цената на петрола се случи в рамките на последните две седмици (изключително кратък период) и голяма част от него не е заложена в цените на горивата.

Другото, което потребителите трябва да знаят, е, че голяма част от цената на горивата се преодпределя от мита, данъци и такси (малко над 50%). Казано по друг начин, понижение в петрола от 40% за година би следвало да се превежда като малко над 20% спад в цената на горивата, ако изцяло бъде заложено.

Това обаче често не се случва, като много по-вероятно е голяма част от спада в цената на петрола да доведе до увеличение на печалбата на петролните производители.

Един пример. Най-масовото гориво А 95 се търгува по родните бензиностанции при цена от 1.95 лева. За сравнение, преди около година горивото се търгуваше при нива от 1.88 лева за литър при цена на петрола с над 50% по-висока от настоящата.

Тоест понижението в цената на петрола е било изцяло „изконсумирано от петролната индустрия“. Това се доказва и от факта, че компонентата на добавъчната стойност, която петролният сектор добавя в цената на литър бензин у нас, е изключително висока.

Страна Добавка петр. Сект. Мита и такси Цена дребно А95 % добавка от цената Австрия 0,349 0,648 0,997 35,01% Белгия 0,472 0,843 1,315 35,89% България 0,475 0,531 1,006 47,22% Хърватия 0,447 0,704 1,151 38,84% Кипър 0,474 0,66 1,134 41,80% Чехия 0,428 0,652 1,08 39,63% Дания 0,552 0,898 1,45 38,07% Естония 0,365 0,581 0,946 38,58% Финландия 0,401 0,941 1,342 29,88% Франция 0,393 0,827 1,22 32,21% Германия 0,367 0,867 1,234 29,74% Гърция 0,366 0,908 1,274 28,73% Унгария 0,423 0,618 1,041 40,63% Ирландия 0,429 0,822 1,251 34,29% Италия 0,436 0,984 1,42 30,70% Латвия 0,44 0,59 1,03 42,72% Литва 0,376 0,604 0,98 38,37% Люксембург 0,45 0,62 1,07 42,06% Малта 0,684 0,736 1,42 48,17% Холандия 0,439 1,019 1,458 30,11% Полша 0,273 0,653 0,926 29,48% Португалия 0,333 0,837 1,17 28,46% Румъния 0,402 0,667 1,069 37,61% Словакия 0,417 0,745 1,162 35,89% Словения 0,367 0,808 1,175 31,23% Испания 0,511 0,622 1,133 45,10% Швеция 0,368 0,867 1,235 29,80% Великобрит, 0,378 1,012 1,39 27,19% ЕС средно 0,422 0,76 1,182 35,70%

* данни energy.eu

Тази компонента е 47.5 евроцента за литър, или 47.5% от стойността на литър бензин (при средна цена от 1 евро за литър), като е сред най-високите сред всички страни от ЕС, за които има статистика в изданието energy.eu.

За сравнение, в страните от ЕС, при средна цена на бензина от 1.18 евро за литър, компонентата, която петролната индустрия добавя към цената на литър гориво, е 42.2 евроцента, или 35.7%.