Как се кара суперкола в супер бедна страна?
Когато индийският строителен предприемач Парвийн Агарвал си купува оранжев автомобил Lamborghini Gallardo, той идва с всички екстри — двигател с мощност 550 конски сили, спортни спирачки и електронно контролиран заден спойлер.
Единственото нещо, което му липсвало обаче било място, където да кара колата.
“Този тип автомобили се предполага, че трябва да се карат на открити пътища,” казва 33-годишният Агарвал, който купува автомобила през 2014 г. “Пътищата в Калкута са жалки.”
Агарвал и неговите приятели в Калкута споделят претъпканите улици с дърпани на ръка рикши, коне с каруци, добитък, пресичащи неправилно хора и други непохватни участници в движението, пише WSJ.
“Те изскачат от всички страни, а в тези коли седиш толкова ниско, че не можеш да ги видиш,” казва той.
Вижте още: Бързи и яростни - Якудза
Агарвал и няколко негови приятели създават клуб на притежателите на “суперавтомобили”, организират групови карания вечер и рано сутрин в опит да избегнат най-големия трафик и да намерят участъци на пътя, които са свободни.
В четвъртък вечер след 10 часа те излизат да покарат из някогашната колониална столица на Индия.
В клуба се включват притежатели на автомобили като Aston Martin Virage, Ferrari 458 Spider, Bentley Continental GT и Jaguar F-Type.
Агарвал и останалите членове на клуба обитават страна, в която стотици милиони граждани живеят с по по-малко от 2 долара на ден, според Световната банка, а компаниите изпитват затруднения с неадекватната инфраструктура.
В Индия има 97 милиардери. Броят им е по-голям, отколкото в Русия и третият най-голям след САЩ и Китай, според китайското издание Hurun Report. Клубове на собствениците на суперколи има още в Мумбай, Бангалор, Хайдерабад, Чандигарх и Ню Делхи.
Анализатори от автомобилната индустрия изчисляват, че в Индия всяка година се продават между 100 и 125 луксозни автомобили (такива с цена от над 60 000 долара и двигатели с мощност от над 400 конски сили), отчасти, защото пътищата са в много лошо състояние, въпреки че пазарът е нараснал с между 20 и 25% в последните 2-3 години.
Други пречки пред продажбите на луксозни автомобили са данъците, които в някои случаи достигат до 140% при вносните автомобили, опасенията за обслужването на автомобилите, трудностите при намирането на резервни части и като цяло липсата на безопасност на пътя.
Вижте още: SCC – клубът на богатите млади китайци
Ferrari SpA, която през ноември отвори нов шоурум в Делхи на улица, изпълнена с дупки, твърди, че е напълно оборудвана, за да реши проблемите на шофьорите. Екип от механици, който се намира в готовност в Обединените Арабски Емирства, може да стигне до Индия за четири часа при спешни случаи, казва Енрико Галиера, старши вицепрезидент на Ferrari.
Според Галиера автомобилите на Ferrai вече могат да бъдат шофирани в задръствания или по улици с дупки и при екстремни температури като тези в Индия, което според него би било трудно за двигателите на колите преди 25 години. Температурите в Делхи често надхвърлят 43 градуса през горещия сезон.
Според Паритош Гупта, основател на клуба CannonBall Club в Ню Делхи, където членуват само собственици на автомобили с мощност от над 400 конски сили, казва, че някои от тях притежават тези коли, само за да ги паркират пред къщите и да впечатляват гостите на партитата.
За тези, които нямат място пред къщите си, намирането на място, където да съхраняват тези скъпи коли, може да бъде поредното предизвикателство.
36-годишният Кабир Талвар казва, че паркира своето жълто Lamborghini Gallardo 560 в автодилър в Ню Делхи. "Не съм казвал на родителите ми за колата” казва той. Баща му, с когото живее, не би искал той да управлява толкова мощен автомобил по пътищата на Индия, казва Талвар.
Ариджит Саха пък се оплаква, че в Калкута, заради тесните улички и многото дупки около неговата къща, той не може да държи своя Jaguar XFR вкъщи. Вместо това той го паркира на празно пространство, което дори не е асфалтирано. Там неговият автомобил за 75 000 долара съжителства с рикши и бездомни хора.
“Покривам я, за да не разбере никой каква марка кола е,” казва 28-годишният Саха, който търгува с желязо.
Най-младият член на автомобилния клуб в Калкута е 13-годишният Деванш Моди, който дошъл с три автомобила (и трите на баща му) на последното събиране.
Шофьори управлявали един Bentley Continental GT кабриолет и две Ferrari-та F Type V8 и a 458 Spider.
“Моята най-голяма страст е скоростта,” казва Деанш, който се надява един ден да стане пилот от Формула 1. Засега е доволен да се вози на предната седалка.
Докато Деванш има право да кара автомобил, състоянието на пътищата в Калкута може и да се е подобрило, казва Агарвал.
“Пред пет години тук почти нямаше суперколи,” споделя той. “Сега хората вече свикват с тях.”