Най-новите данни за сигурността на въздушния транспорт от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) показват, че за цялата 2015 г. няма нито един починал пътник от инцидент с граждански пътнически самолет по света.

Увенчавайки с успех полаганите години наред усилия, изнесените в понеделник данни свидетелстват за постигането на цел, която бе считана за недостижима, а именно нула смъртни случаи от катастрофи на пътнически самолети вследствие на пилотска грешка, повреди в самолета, лошо време или каквато и да е комбинация между трите фактора.

Вижте още: Нов самолет ще лети от Ню Йорк до Лондон за 11 минути

Същата асоциация обяви три фатални инцидента с пътнически самолети по света през 2014 г., в които самолетите са били унищожени, както и шест инцидента през 2013 г. Този сегмент от авиационната индустрия е най-строго следен от регулаторните органи и от експертите по сигурността и при него се очаква да има най-голям ръст на развиващите се пазари, пише WSJ.

Последните данни, които не включват самолети, за които се смята, че са били свалени от криминални деяния, също така разкриват, че броят на смъртните инциденти за всички самолети е намалял най-малко с 50% от 2014 г., със съответния спад в броя на жертвите.

Вземайки предвид 37.6-те милиона полета на граждански пътнически самолети с реактивни и турбовитлови двигатели, които са транспортирали безопасно над 3.5 милиарда пасажери през миналата година, от IATA определят 2015 г. като “изключително сигурна”.

Данните от 2015 г. може да бъдат разглеждани като изцяло нова ера на сигурност.

С изключение на два модерни западни самолета със реактивни двигатели, за които се смята, че са били свалени целенасочено от пилот и саботьор, всеки друг фатален инцидент през миналата година е бил със самолет с турбовитлов двигател, според IATA.

От асоциацията посочват четири такива инцидента през миналата година, които са загинали общо 136 души. Дори и в тази категория, в която оперират по-малки самолети, управлявани от пилоти с по-малък опит, които летят до по-отдалечени места, броят на фаталните инциденти е намалял значително, в сравнение с 2014 г.

В световен мащаб близо 1 на всеки шестима пътници е пътувал със самолет с турбовитлов двигател, а тази индустрия като цяло изостава по отношение на безопасността, в сравнение с по-големите самолети с реактивни двигатели.

Според последните данни обаче сериозните катастрофи с такива самолети намаляват до 1.3 на 1 милион полета в световен мащаб, което е понижение с около 60% от 2014 г. С изключение на Северна Азия, всеки друг регион отчита подобрение на сигурността на годишна база. В четири от седемте региона на IATA пък не е имало никакви инциденти.

За сравнение сериозните инциденти при самолетите с реактивни двигатели, в които те са увредени толкова сериозно, че да не могат да се използват отново, възлизат на 1 на близо 3 милиона полета.

Вижте още: Смайващи кадри от кацане на една от най-опасните писти в света

Както и през 2014 г., данните за въздушните инциденти не включват самолетите, за които се смята, че са били свалени нарочно. През 2015 г. такава е катастрофата със самолета на Germanwings, който се разби във френските Алпи през март, и падането на самолета на руската авиокомпания Метроджет, за което се смята, че е причинено от експлозия на бомба на борда.

Инцидентите през 2014 г. включваха изчезването на полет 370 на Malaysia Airlines над Индийския океан и сваления над Украйна полет 17 на същата авиокомпания.