Асен Ягодин: Корпоративното кредитиране ще има ръст през 2016 г.
Корпоративното банкиране, и в частност корпоративното кредитиране, мина през своята Голгота, заяви Асен Ягодин, член на УС и изпълнителен директор на Пощенска банка, по време на финансовия форум „Шумът на парите“, организиран от Profit.bg.
След един много труден период от поне 5 г., белязан от една страна от свиване на новия кредит и от друга - на работа с проблемни кредити, едва през 2015 г. имаме едно съживяване.
По данни на БНБ има постоянно свиване на корпоративния кредитен портфейл, но това не трябва да ни лъже, тъй като 2015 г., и особено края на годината, бе периодът, в който банките се подготвяха за стрес тестовете и не само. Логично е всяка една институция да иска да се отърве от мръсното бельо и при първа възможност за продажба на портфейли с лоши кредити или активите, които стоят за тези кредити, никой не пропуска шанса си. Този процес бе катазилизиран и от предстоящите стрес тестове, посочи Ягодин.
Ако искаме да се покажем на това своеобразно ревю, както можем да определим стрес тестовете, то всеки иска да е с новите си дрехи, образно казано, каза още банкерът.
През последното тримесечие на 2015 г. и първото на 2016 г. банковата система олекна с корпоративен план с 1.5 млрд. лева кредити, като по-голяма част от тях бяха изнасяния на такива лоши кредити.
2015 г. бе превратна точка. Обърнахме много повече поглед към новите кредити. В нея банките за първи път работеха с нови проекти, по отпускане на нови кредити, а не се занимават с преструктуриране на стари експозиции или изчистването им от баланса.
Тази тенденция има големи възможности да продължи и през тази година. Има вътрешно търсене и нарастване на крайното потребление и съживяване в определени сектори като строителство, имоти, аутсорсинг, дори и хотелиерството, заяви още Ягодин.
Като цяло корпоративното кредитриане ще има ръст през 2016 г. Стрес тестовете не биха били съществен фактор върху забавяне на този процес.
Форумът Шумът на парите се провежда със съдействието на основните ни партньори Коника Минолта и Уникредит Булбанк, както и партньорите Алкомет, Девня Цимент, Адмирал Маркетс, Garitage Investment Management, Капман Холдинг, Qatar Airways, MBL|CBRE, Провидънт Файненшъл, Residential Park Sofia, ЗАД България и Сирма груп Холдинг.
Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.
Форумът се провежда с медийната подкрепа на сп. Мениджър, Агенция Фокус, Novini.bg, Fakti.bg, Offnews, Imot.bg, Kaldata, сп. Икономика, Seenews, economic.bg, в. Сега и Enterprise Europe Network.