Правилата, по които живее един будистки лама
Даба Дабаев е на 30 години. Той е лама, фотограф, пътешественик и жител на Агинское, Забайкалски край.
Днес ще надникнем в представите на един лама за живота в манастира и будитската философия.
Бащата на Даба се казва Чернин Дабаев – фокусник-илюзионист. Синът не тръгва по стъпките на своя баща. Последният го завежда след завършване на девети клас в Агинския будистки манастир-университет.
Става дума манастир със свои правила.
Когато започнете да ги спазвате, променяте възгледите си за света. Тук се отхвърлят миналото, вредните навици, изчезва горделивостта и се цели разширяване на кръгозора и развитие на ума.
Когато постъпва в манастира, Даба е най-младият. Той е едва на 14 години. Разбира се, че му е било тежко. Първата година искал да избяга, но след известно време привикнал да възприема живота на обикновените хора като нещо чуждо.
В манастира всичко е направено с добър замисъл и цел. Идеята е да сe промени подходcът на мислене на човека.
Даба става в 6-7 часа сутринта. Помага на своите учители и отива на лекции, прибира се у дома на територията на манастира, пие чай, повтаря наученото, отива на занятия и към обяд се прибира. Учи домашните и помага в работата в манастира. Заедно с другите послушници продължава да чете книги и да се моли. Накрая ляга да спи.
В трети курс се премества от факултета по философия в специалност будистка живопис. Друг факултет в манастира е посветен на будистката медицина. Даба споделя, че още като дете е искал да се реазилира в творческата сфера.
Когато се обучаваш във философията на будизма, започваш да разбираш що е то душа, ум, откъде идват емоциите... Постигаш изкуството да мислиш срединно, независимо от своите емоции и чувства. Това е необходимо, тъй като се изисква правилно да се реагира на всякакъв тип събития, дори и да ви се иска да крещите, казва Даба.
Така разбирате какво провокира гняв у събеседника, как това ви влияе, а също така и на другите хора. Вместо ответна агресия, трябва да се постараете да успокоите викащия.
На всяко рутинно действие може да се измислят 10 аналогични. Например, миенето на пода, което мнозина възприемат като нещо неприятно, може да се асоциира с измиване на личните недостатъци в съзнанието. Получава се мощна практика: колкото повече си измил, толкова по-добре си се очистил.
За да могат гостуващите да развият своите добродетели, поставяме на тяхно разположение свещени барабани, които могат да се въртят по часовниковата стрелка, разказва Даба.
В тях има между 100 и 400 000 молитви.
Всяко завъртане води до прочитането на една от тях от мирянина.
Положихме 3 месеца труд, за да създадем над 30 милиона мантри за барабаните, допълва будисткият лама.
Лама означава учител. Така се превежда и от тибетски език. Той помага в преодоляването на житеските препятствия и постигането на просветление. Към всеки лама можете да се обърнете по всякакъв въпрос. Той ще ви помогне, независимо от това какъв цвят е кожата ви, какъв език говорите или каква религия изповядвате.
Съществуват странстващи лами. Пътешествията са начин за саморазвитие.
Можете да срещнете лами и в интернет. От шест-седем години в манастира е пуснат интернет. Защо ли?
Защото възниква въпросът – как един човек, който живее в друг град или зад граница, който иска да зададе въпрос на ламата, може да се свърже с него?
В наши дни тези въпроси могат да се изпратят по интернет.
Природата и човека са едно и също. Често забравяме това.
За мнозина да си починат означава да отидат в гората, на брега на реката, да запалят огън, да се посмеят и да се върнат обратно в града.
А съзерцанието, каквото се практикува в Япония, ни е непонятно.
Какво е природата без съзерцание? Трева, на която можете да седнете, дървета, които можете да отрежете, вода, която можете да замърсите.
Проблемът е в системата от ценности, които ние променяме, забравяйки какво са ни казвали предците: „Щом се ожениш, посади дърво“.
Аз винаги избирам своето място на живеене в съответствие със своето увлечение – фотографията, споделя Даба.
Агинское е селище от градски тип, но не и град или село. Тук живее преимуществено коренното население, което разполага с родословни книги до 8-10 коляно.
Хората почитат своите предци. Атмосферата не е на забързан град, но въпреки това винаги е оживено. Тук ще откриете много културни и религиозни обекти. Факт е зараждането на етнотуризма.
Харесва ми да снимам и да показвам на хората ярките цветове на онези места, където живеят те. Така могат по друг начин да видят света около себе си и започват да оценяват своята земя, споделя Даба.
Ние сме такива, каквито са ни възпитали. Манастирът има своите дисциплина, правила и обети, които възпитават личността, която се стреми към самоусъвършенстване.
Как да постигнем хармония в света? Харесва ми позицията на Неговото Светейшество Далай Лама XIV Тензин Гяцо, казва Даба и продължава: състраданието трябва да се превърне в сърцевина на всяка дейност. Такова общество ще бъде лишено от гняв и алчност и ще бъде изпълнено с взаимопомощ и съзидание.