Cоциалните мрежи и първичните им публични предлагания
Голямата новина за инвеститорите през март бе първичното публично предлагане на акциите на социалната мрежа Snap Inc. Компанията пласира 200 милиона акции - по 17 долара всяка, от което набра 3.4 милиарда долара.
Вследствие на изключително силното търсене на акциите й по време на първичното публично предлагане, те дебютираха с ръст от 44% в първия ден на търговия на фондовия пазар, завършвайки при нива от 24.48 долара за брой.
CFD, базирани на Snap Inc., можете да търгувате чрез Admiral Markets UK.
Силното поскъпване на социалната мрежа не бе нещо ново и невиждано от пазарните участници. Справка с историческото представяне на други подобни компании сочи, че те нерядко са отбелязвали значителен ръст при дебюта си. Ето и няколко примера:
Социалната мрежа LinkedIn проведе първично публично предлагане на 19 май 2011 година, пласирайки акциите си при ниво от 45 долара за брой. Те поскъпнаха над два пъти в първия си ден на търговия, до 94.25 долара.
Компанията бе закупена от Microsoft в средата на миналата година, като бяха платени по 196 долара за акция, или над четири пъти повече спрямо цената им от първичното публично предлагане.
Социалната мрежа Twitter стана публична на 7 ноември 2013 година при ниво от 26 долара. В първия ден на търговия бе регистриран ръст от 72.69% в акциите й, до 44.90 долара.
Към днешна дата обаче книжата на компанията се търгуват при нива от 15.08 долара, или са загубили 42% от стойността си спрямо първичното си публично предлагане.
Едно от малкото изключения, за силен дебют при акциите на социална мрежа бяха тези на Facebook. Първичното публично предлагане на най-голямата компания в сектора се проведе на 18 май 2012 година при ниво от 38 долара. Те поскъпнаха обаче едва с 0.6% в първия си ден на търговия.
Въпреки слабия дебют на компанията в първия им ден, както и не особено силното им представяне през първите шест месеца, в крайна сметка те набраха скорост и се търгуват при нива от 139.78 долара към днешна дата, или ръст от 267%.
Както виждаме от посочените примери, бъдещето на акциите на Snap е доста неясно, поне на база историческото представяне на конкурентите й, няколко години след проведеното IPO.
От най-високата си стойност след първичното предлагане на компанията, при ниво от 29.44 долара, до момента акциите на Snap поевтиняха с близо 34%.
Няколко са аспектите, свързани с компанията, които тревожат инвеститорите с хоризонт следващите няколко години - печалбата и правата на гласуване.
Snap генерира приходи от 404.5 милиона долара през 2016 година. Загубата на акция за изминалата година бе 0.53 долара, като приходите са генерирани срещу разходи в размер на 451 милиона долара.
Според анализаторите, приходите на компанията могат да нараснат до 1.13 милиарда долара през тази година, както и до 2.16 милиарда долара през 2018 година. Прогнозите за 2019 г. са за приходи в размер на 3.03 милиарда долара.
Интересен е фактът, че предложените на първичното публично предлагане акции бяха „без право на глас“. И докато наличието на такива акции е често срещано явление при щатските компании, това бе първият случай в историята, когато на първично публично предлагане бяха предложени подобен род книжа.
Като друг рисков фактор пред потенциалните бъдещи акционери в компанията стои възрастовата граница на потребителите на социалната мрежа, които попадат основно в групата между 18 и 34 години.
В допълнение, потребителите над 25 години посещават средно 12 пъти на ден приложението, като прекарват по около 20 минути на него. За сравнение, хората на възраст под 25 години правят това над 20 пъти на ден за средно по над 30 минути.
Средният приход на потребител на Snapchat обаче е по-малко от 15% от този на Facebook - факт, който, освен негативи, носи и сериозен краткосрочен потенциал, за да е източник на ръст в приходите.
Тествайте CFD-та върху щатски акции в Admiral Markets чрез безплатна демо сметка.
* Admiral Markets UK е водещ Forex брокер, предлагащ търговия с форекс и ДЗР върху акции, индекси, благородни метали и енергийни източници. От основаването си през 2001 г. Admiral Markets Group непрекъснато се разширява и днес предлага услугите си в света чрез своите регулирани търговски дружества, като по този начин се превръща в наистина глобална организация. Admiral Markets UK Ltd и по този начин клонът и в България е оторизиран и регулиран във Великобритания чрез Комисията за финансов надзор (FCA), като по този начин е под законодателството на Обединеното кралство и на Европейския съюз, включително MiFID (Директивата за инструментите на финансовите пазари).
Мнението, изразено в този материал не представлява препоръки или съвет за покупка или продажба на валутни двойки на форекс пазара. Изразените прогнози покриват очакванията на автора на материала и могат да не се сбъднат.
Предупреждение за риск: Търговията с валути или договори за разлика с маржин носи висока степен на риск и може да не е подходяща за всички инвеститори. Има вероятност да изгубите всички инвестирани средства. Следователно не трябва да инвестирате или да рискувате повече, отколкото сте склонни да загубите. Трябва да се уверите, че разбирате риска при търговията преди да използвате услугите на Admiral Markets UK Ltd. Регистрационният номер на Admiral Markets в FCA на Великобритания: FRN 59545