Защо компаниите в Япония купуват все повече роботи?
За да преодолеят нарастващия си недостиг от работна ръка, компаниите със средни размери в Япония планират да купуват роботи и друго оборудване, за да автоматизират голямо разнообразие от задачи, включително в промишлеността, изкопните работи и обслужването по стаите в хотелите, съобщава Reuters.
Според допитването на Японската централна банка, компаниите с капитал от 100 милиона до един милиард йени планират да увеличат инвестициите през фискалната година, която започна през април, със 17.5% - най-високото ниво в историята.
Не е ясно каква част от тези пари ще бъдат похарчени за автоматизация, но компаниите, продаващи подобно оборудване, казват, че поръчките им нарастват, а японското правителство изтъква, че все по-голям процент от инвестициите са посветени на повишаването на ефективността.
Приходите на много производители на роботи в Япония също нараснаха между януари и март за първи път от няколко тримесечия.
“Делът на капитали, предоставен за повишаване на ефективността, нараства заради недостига на служители“, каза Сеичиро Иноуе, директор на службата по индустриална политика в министерството на икономиката, търговията и индустрията.
Правителството прогнозира, че инвестициите в оборудване, което пести от човешка работна сила, ще нараснат през тази фискална година, допълва Иноуе.
Начинът, по който Япония се справя със застаряващото население, ще бъде важен урок за други застаряващи общества, включително Китай и Южна Корея, които ще трябва да се справят със сходни предизвикателства в идните години.
„Над 90% от японските компании са малки или средни по размери, но повечето от тях не използват роботи“, казва Ясухико Хашимото, който работи в отдела за роботи на Kawasaki Heavy Industries. „Създаваме много приложения и продукти, насочени към тези компании“, допълва той.
Сред тези продукти е 170-сантиметров робот с две ръце. Той се продава добре, защото може да бъде адаптиран за различна индустриална употреба от производителите на електроника, хранителни продукти и лекарства.
Hitachi Construction Machinery съобщава, че прави сериозни проучвания за компютърно програмираните си изкопни машини, използващи системата за глобално позициониране, за да копаят дупки, които са точни до сантиметри и могат да намалят времето за копаене с около половин час.
„Очакваме бизнесът да нарасне през второто полугодие на фискалната година, когато повечето компании поръчват строително оборудване за проекти“, казва представителят на Hitachi Construction Йоши Фуруно.
Компаниите със средни размери планират много по-голямо увеличение на разходите от големите компании, които предвиждат повишаване само с 0.6% през тази фискална година, по данни на Японската централна банка.
Малките компании не са толкова гъвкави в преодоляването на липсата на работна ръка чрез повишаване на заплащането на служителите или изместването на производството в чужбина.
Някои компании може да увеличат разходите си по-малко от планираното. Но заради влошаването на демографската ситуация компаниите ще трябва да продължат да търсят решения на проблема с недостига на работна ръка.
Работещото население на Япония достигна своя пик от 87 милиона души през 1995 г. и оттогава непрекъснато намалява. Правителството очаква то да достигне 76 милиона души тази година и 45 милиона души до 2065 г.
Във фискалната година до 31 март 2016 г. компаниите със средни размери между 100 и 499 служители обявиха 1.1 милиона нови работни места – най-високия брой от пет години насам и близо пет пъти повече от свободните позиции в компании с 500 или повече служители, сочат данни на министерството на труда.
Най-голямо увеличение на приходите сред производителите на роботи миналото тримесечие е регистрирала компанията Fanuc Corp. Нейните приходи са се увеличили със 7.9% на годишна основа, първото повишаване за последните седем тримесечия.