Братя близнаци вече са милиардери от бизнес със скутери
Двама братя близнаци, които са внуци на петия син на Махатма Ганди, станаха милиардери, благодарение на бизнеса с мотоциклети на техния чичо.
Състоянието на Ануранг Джаин е достигнало 1.1 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg, след като цената на акциите на компанията за авточасти Endurance Technologies Ltd. скочи със 74% от първичното й публично предлагане през октомври досега.
Неговият брат Таранг също рапзолага с 1.1 млрд. долара, въз основа на пазарната оценка на Varroc Group, която също произвежда части за мотоциклети и автомобили.
Най-големият клиент и на двете компании от дълги години е Bajaj Auto Ltd., която е собственик на техния чичо.
“Аз ще съм първият, който ще им се кара, ако намеря някакъв проблем,” казва 78-годишният Рахул Баджадж.
Баджадж, който си спомня как е седял в скута на Ганди и е копал кладенци за бореца за независимост в неговия ашрам, осъзнава като тийнейджър, че това, което движи неговото семейство най-много, не бил духа за мирни политически протести, а търсенето на успеха, пише Bloomberg.
“Хората казват, че докато си дете, мислиш как ще станеш полицай или пилот,” казва Баджадж. “Аз никога не съм мислил за нищо друго, освен за бизнес, бизнес и пак бизнес.”
Оттогава той успява да се превърне в краля на индийската скутер индустрия, натрупвайки лично състояние, оценявано на 4.2 млрд. долара.
Публичната компания Bajaj Auto е основана от бащата на Рахул и се управлява от сина му от 2005 г. Това е най-големият индийски износител на мотоциклети и триколки. Компанията е част от Bajaj Group, контролирана от милиардера и трима негови братовчеди, посредством Bajaj Holdings & Investment.
Varroc, която е базирана в западния индийски град Аурангабад, е доставчик номер едно в Индия на части за мотоциклети с приходи в размер на 1.5 млрд. долара за финансовата 2017 г., според уебсайта на компанията. Публичната Endurance отчита 55.7 млрд. рупии (831 млн. долара) приходи за финансовата година, приключила на 31 март.
Потеклото на фамилиите започва от Джамналал Баджадж - борец за свобода, който Ганди считал за свои пети син. Джамналал, който създава Bajaj Group през 1926 г., убеждава Ганди да направи ашрам в неговия роден щат Махараштра през 1932 г. като той и семейството му живеят там до убийството на хиндуисткия лидер през 1948 г.
Фамилията Баджадж се мести в Мумбай през 1947 г. Бащата на Рахул поема контрол над семейния бизнес през 1942 г., създавайки предшественика на Bajaj Auto три години по-късно, разширявайки бизнеса, като компанията вече започва да се занимава с цимент, електрически уреди и скутери.
Богатството на фамилията се дължи на бизнеса със скутери. Компанията се превръща във водещата марка скутери в Индия, като успява да разшири бизнеса си в страни, като Колумбия, Шри Ланка и Нигерия.
Скутерите стават търсена стока, особено в Северна Индия, където, според Рахул Баджадж, "не можело да се омъжиш в семейство от средната класа, освен ако семейството на момичето не било готово да предостави скутер Bajaj" като зестра. Семействата поръчвали скутер при раждането на дете или ги купували на черния пазар
Нареш Чандра Джаин, зет на Рахул и баща на близнаците милиардери, ръководел компанията Kaycee Industries Ltd., която доставя електрически превключватели за Bajaj Auto. Той напуска през 1985 г. и се присъединява към синовете си в Anurang Engineering, която произвежда алуминиеви отливки, използвани в скутерите Bajaj, а сега е част от Endurance.
Endurance и Varroc работят в посока намаляване на зависимостта си от Bajaj, като добавят нови клиенти и продукти чрез придобивания. Приходите на Varroc почти се удвояват с покупката през 2012 г. на компанията за осветителни тела Visteon за 92 млн. долара, докато Endurance вече има седем завода в Европа и 18 в Индия.
През цялото това време семейството се справя с тънката линия, която разделя шуробаджанащината и операционния успех.
“Това, което има значение, са резултатите,” казва Рахул, който си спомня какво казал на големия си син, след като изготвил план за отказване от бизнеса със скутери. “В деня, в който открия, че като цяло, ти не носиш добро на компанията, ще говоря с теб. Фактът, че си от фамилията Баджадж, няма да те спаси.”