Как да запазите спокойствие по време на криза
Случва се и на най-добрите сред нас. Понякога нещата излизат извън контрол, ставате свидетел на избухване на колега в работата, защото нещата не са се случили в негова изгода, след това сте изпълнени със смущение и това ви изкарва от баланс.
Преди да направите каквото и да било друго, ето как да запазите спокойствие в дни като този.
Овладейте се
Когато гневът ви се отприщи, рискувате да провалите кариерата си. Не си струва да проваляте всичко, което сте градили досега. Това казва на мениджъра ви, че не може да ви се има доверие. Освен това всички край вас разбират, че не можете да контролирате живота си.
Да откачите на работното място прави нещата още по-зле. Не само за вас, но и за вашите колеги. Когато е налице криза, всеки има нужда от фокусиране върху проблема и правилна посока за разрешаването му. А не от кратер в настроението!
Най-трудното нещо, но най-важното: Запазете 99% самообладание. Така хората ще запомнят, че вие не губите контрол над обстоятелствата.
Съветваме ви, когато нещо ви „поразклати“, да разкриете чувствата и мислите си пред самия себе си. Констатирайте – „Разстроен съм и имам право да бъда. За да изляза от тази ситуация, трябва да спра да се боря със себе си. Направи крачка назад и помисли за бъдещето. Не прави нищо сега“.
Един важен урок от мъдри хора: ако реагирате на всичко, животът ви ще забуксува и няма да може да продължите напред. Ако една малка промяна ви кара да плачете и да виете, как планирате да се справяте с по-големите предизвикателства, които предстоят по пътя към успеха?
Не се заразявайте от чуждите емоции
Емоциите са заразителни. Когато седите до щастлив човек, ставате щастливи и вие. Когато седите до колега, който постоянно драматизира, той ви въвлича в атмосфера на хаос и неудовлетворение.
Не се наемайте със задачата да се справяте с чуждите емоции. Докато показвате емпатия, вие влизате в техните обувки и започвате да гледате от перспектива, която ви потапя в същото емоционално състония. Това е в тежест за прокутивността ви. Трудно е да се поставят граници, но е важно да го правите. Не абсорбирайте чуждите емоции!
Запомнете: всичко е в комуникацията
Когато сте гневни, вероятно ставате саркастични към някои хора или пасивноагресивни към други. Бъдете наясно с намеренията и емоциите, които насочвате към околните. Не всеки разбира или приема гнева, тишината или двусмисления коментар.
Не горете мостове, особено когато не познавате добре своите колеги, а те са отговорни за докладването пред шефа.
Ключово решение – не изпращайте гневни писма, негативни съобщения и т.н. Не се конфронтирайте публично. Така рискувате да бъдете унижени пред всички. А това ще е катастрофално. Ако някой се конфронтира с вас по този начин, просто разберете какво се е случило. Попитайте го на момента.
Фокусирайте се върху дишането си
Влезте в стая и затворете очи. Дори може да излезете на разходка или да се посветите на друга физическа дейност. Единственото изискване за успех е да се потопите в околната среда, да се успокоите, да нормализирате дишането и да се фокусирате.
Експерти съветват в моменти на криза да започнем дишането с дълбоко вдишване – вдишвате през ноздрите за 3 секунди, задържате дъх за 2 секунди и след това в продължние на 4 секунки издишвате. Наблюдавайте дишането, опитайте се то да е равномерно.
Отстранете се от ситуацията
Ако сте под пара, нищо добро няма да излезе. Махнете се от ситуацията. Така ще имате възможност да се поохладите и да проясните ума си. Излезте на разходка, слезте на долния етаж и постойте малко там, пораздвижете мускулите си.
За да се успокоите бързо, използвайте този лесен трик: мислете за място, на което сте били най-щастливи. Представете си се там и как се чувствате, бидейки на това прекрасно място.
Помислете върху това какво можете да контролирате
Проблемът в изпускането на нервите е, че вече не можем да контролираме нещата. Не губете ценно време и енергия, вълнувайки се от проблеми, за които не отговаряте вие.
Не се хвърляйте на фронта при всяка работна криза с идеята да я спрете. Доверете се на другите хора и нека всеки допринесе с нещо. Приемете, че понякога решението е по-различно от това, което ви се върти в ума.