Какво се случва с бизнеса във Венецуела?
Венецуела, която е обхваната от икономическа и политическа криза, става все по-непривлекателна за чуждестранните инвестиции.
През уикенда в страната се проведоха избори за Учредително конституционно събрание, свикани от президента Николас Мадуро, който цели да промени конституцията, като опит да се задържи на власт.
Всичко това се случва на фона на масови протести и дори на убийства, като загиналите венецуелци от началото на демонстрациите достигат 110 души.
Южноамериканската страна се намира в икономическа криза от 4 години. Местната валута се обезценява с невероятни темпове, а печалбите на бизнеса се топят правопропорционално на чудовищната инфлация. Поради това все по-често американските компании започват да търсят изход от страната, пише CNN.
Авиопревозвачът Delta обяви, че ще спре през септември полетите си до столицата на Венецуела Каракас. Като причина за това решение е посочена нестабилността на страната. Друга авиокомпания - в лицето на United Airlines, осъществи последния си полет до Венецуела в началото на месец юли.
Автомобилният производител GM пък спря операциите си в страната още през май, след като властите национализираха завода на компанията. От своя страна пък Ford замрази операциите си през миналия декември, посочвайки, че ще започне дейност отново през април. Това обаче се случи чак през юли.
Ситуацията във Венецуела е обхваната в хаос, което прави трудно за преценка кои компании все още правят бизнес там. Тези, които все още не са напуснали страната, са принудени да се борят с ефектите от икономическата и политическа стагнация.
Производителят на безалкохолни напитки Pepsi все още продава стоката си във венецуеалските магазини и ресторанти. Компанията обаче изтегли бизнеса си от Венецуела през октомври 2015 г., записвайки загуба в размер на 1.4 млрд. долара.
В резултат на това, производителят вече не води статистика за продажбите си там. Същото важи и за продуктите на General Mills – все още се продават в страната, но без точна статистика за реализираните продажби.
Производителят на автомобилни гуми Bridgstone напусна страната през миналата година. Colgate, Kimberly Clark и Mondelez също сториха това през последните години.
Ресторантите McDonald's във Венецуела се оперират под формата на франчайз от компанията Arcos Dorados. Поради това финансовите резултати не влизат в общите данни за приходите на McDonald's. През януари 2015 г. ресторантите останаха без пържени картофи поради дефицит на тази стока. През миналата година сандвичът Big Mack също спря да се продава поради невъзможността да бъдат доставяни питките, с които се приготвя,
Coca-Cola продава продуктите си във Венецеуала чрез мексиканската бутилираща фирма Coca-Cola FEMSA. През 2016 година компанията перманентно спря дейност поради недостиг на захар.
Превозвачът American Airlines продължава да оперира полети до Венецуела, излитащи от Маями. Компанията, заедно с други американски превозвачи, като Delta и United, се опитва да възстанови национализирани от властите печалби в размер на 3.8 млрд. долара, по данни на International Air Transport Association.
Компанията за добив на петрол Halliburton все още оперира някои от нефтените си платформи във Венецеула, но при доста по-ниски обеми на добив поради неплатени разходи за милиони от страна на държавната компания PDVSA.
Енергийната компания Chevron също има партньорство с PDVSA, носещо името Petropiar. Поради натрупване на дългове от страна на PDVSA, Венецуела предложи 10% от Petropiar на руската нефтена копания Роснефт, предаде Reuters през март тази година.
ExxonMobil пък води съдебна битка с PDVSA от няколко години, след като през 2007 г. Венецуела конфискува собственост на компанията.
PDVSA притежава американската компания Citgo, която също изпитва затруднения в резултат на икономическата криза.
Консултантската компания KPMG все още не се е изтеглила от страната, въпреки че пред входната врата на офиса й в Каракас, властите изстрелваха сълзотворен газ по време на изборите този уикенд.