Кога започва строежът на магистралата към Гърция?
Най-късно през пролетта на 2019 г. трябва да започне изграждането на най-сложния участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, между Крупник и Кресна. Това съобщи за БНТ инж. Светослав Глосов, член на Управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура“, съобщават от агенцията.
Лот 3.2 трябва да бъде изпълнен до края на 2023 г., за да спазим сроковете и България да не връща на ЕК средства и за вече построените отсечки от автомагистралата.
Най-балансираният в икономическо и технологично отношение вариант на трасе на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, от разработените общо 5 варианта, е предложението трасето за Гърция да преминава по съществуващия път Е-79, а за София да е по нов терен, обясни инж. Глосов и подчерта, че на 11 септември в общините Симитли и Кресна предстои обществено обсъждане на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда за подобряване на трасето на лот 3.2 на автомагистралата, на които ще бъдат разгледани всички разработени варианти.
Индикативната стойност на варианта на трасе с разделяне на посоките на движение е около 1 млрд. лв. Между двете платна ще има шест пътни връзки, средно през 3 километра, с което ще се осигури безопасен и удобен достъп на хората от региона до автомагистралната отсечка.
Ще се построи и обходен път на Кресна и интензивния транзитен трафик ще бъде изведен извън населеното място. Ще бъде подобрено и качеството на съществуващия път през дефилето - където е възможно ще бъдат изправени острите завои и ще се увеличи габаритът на платното.
Хората от региона ще имат много повече и по-добри условия за бизнес, а всички шофьори ще пътуват много по-безопасно през този участък. Предвидени са площадки за отдих и любителите на рафтинга ще могат безпроблемно да стигат до използваните и сега от тях места, пише в съобщението на АПИ.
Два от разработените варианти на трасе преминават през самото Кресненско дефиле и са изключително сложни за изпълнение, а предложеният дълъг тунел върви успоредно на дефилето. Тунелното предложение не само е най-скъпият вариант, но и според редица учени и специалисти би създал проблем, защото тунелът е естествен дренаж и ще осуши планината над него.
Като цена той ще струва над 3.5 млрд. лв., а като екология говорим за няколко десетки милиона кубика скална маса, която трябва да се извади от тунела и да се депонира. Тази скална маса е с доказано висок процент на радиоактивност. Това не е екологичният ефект, коментира инж. Глосов.
Освен това изглаждането на подобно съоръжение ще обхване и дълъг период от време, което е доста над сроковете за цялостно изграждане на АМ „Струма“.
Последният вариант предвижда качване на двете платна източно на платото, но той също е много скъп. Неговата индикативна оценка е около 1.8 млрд. лв. Освен това трасето попада и в защитена зона на „Натура“ и изграждането му също ще продължи дълго.