QR кодовете в Китай - бизнес за 1.7 трилиона долара
Втората най-мощна икономика в света се радва на нарастващо потребление от страна на населението.
Стотици милиони потребители в Китай вече разчитат на своя смартфон за пазаруване. В основата на китайския бум на дигитални разплащания стои вече не толкова новата технология, използваща QR кодове – двуизмерно изображение, състоящо се от серия черно-бели квадратчета.
Докато в Европа, и особено в САЩ, QR кодовете (Quick Response) така и не успяха да се превърнат в мания, ситуацията в Китай се развива обратнопропорционално.
В наши дни тези кодове се използват в най-многолюдната страна в света и от големите социални мрежи, като Facebook и Snapchat, които провокират потребителите да отключват нови функционалности, да добавят приятели и прочее именно чрез QR кодове.
Тази технология е навсякъде в Китай – от търговските обекти през уличните продавачи, като дори някои улични музиканти и просяци също разполагат с QR код.
„Пазарът е огромен и продължава да расте”, казва Шен Уей, заместник-директор в местен институт за проучвания, посветен на технологичните баркодове.
По данни на института, трансакции за приблизително 1.65 трилиона долара са осъществени чрез QR код през миналата година. Това се равнява на 1/3 от всички мобилни разплащания в Китай, пише CNN.
Големите играчи при мобилните разплащания в страната са Tencent и тяхното приложение WeChat Pay и Alibaba с приложението Alipay.
Чрез тях потребителите могат да пазаруват чрез сканиране на QR кодове на различни продукти или чрез показване на техния личен код на касиера на търговския обект.
Разплащанията стават с помощта на мобилни портфейли, които обикновено са свързани със стандартни банкови сметки.
„Ако не го правите, ще загубите”
QR кодовете са лесни за създаване и ползване, което ги прави популярни сред дребните търговци и уличните продавачи, които не приемат плащания с кредитни карти, коментира Пан Хелин, икономист в Chinese Academy of Fiscal Sciences.
Технологията обаче започва да се използва буквално навсякъде, не само в сферата на търговията.
През април тази година китайските медии разпространиха снимки на шаферка в Пекин, която носи QR код около врата си, чрез който събира парични подаръци за младоженците.
Обяснението за това поведение е, че то ще помогне на гостите на сватбата, които не носят достатъчно пари в брой.
Това, че технологията е толкова проста и достъпна, обаче върви ръка за ръка със завишен риск от измами.
Съществуват кодове, в които са инсталирани вируси. Така, когато потребителите сканират кода, измамниците получават достъп до тяхната сметка или лична информация.
Въпреки рисковете, търговците нямат особено голям избор. „Ако не го правиш, ще намалиш приходите си”, казва Алан Уонг, американски бизнесмен, който притежава 15 японски ресторанта в Шанхай и Пекин.
Предприемачът е създал възможност за клиентите си за разплащане с QR кодове преди 2 години. По думите му, в близко бъдеще около 70% от трансакциите в неговите ресторанти ще се осъществяват чрез сканиране на кодове.
Визитни картички, велосипеди и сметки
Отвъд разплащанията, QR кодовете се използват и за активация на най-различни услуги, като наемането на велосипед например, или вместо размяна на визитни картички между потребителите.
Популярността на изображенията с черни и бели квадратчета не остава незабелязана от страна на китайските власти.
В град Хангжоу, където се намира централата на Alibaba, местните власти са свръзали някои обществени услуги със системата Alipay.
Потребителите могат да сканират кодовете, за да заплащат пропуските си за обществения транспорт, битовите си сметки, както и разходите си в местните болници. Други големи градове също вече гледат в тази посока.
На национално ниво, китайското Министерство на индустрията и информационните технологии инвестира сериозно в проучвания, посветени на QR кодовете.
Анализатори предвиждат, че скоро кодовете ще се използват като заместител на официални документи, свидетелства за раждане, визи, паспорти и лични карти.