Пазарът на диаманти се променя заедно с потребителите
Търсенето на диамантени бижута нараства с незначителни темпове през миналата година.
Продажбите по света отчитат ръст от 0.3% на годишна база, до 80 млрд. долара през през 2016 г., поради неоправданите очаквания за приноса на китайския и индийския пазар, където се наблюдаваше несигурност през последната година, главно заради силния долар, вървящ ръка за ръка със забавяне на потреблението в многолюдните азиатски страни, пише Financial Times.
За сметка на това, търсенето в САЩ отчита ръст от 4.4% на годишна база, сочат данните на най-големия производител на диаманти в света De Beers.
Данните идват в момент, в който индустрията засилва маркетинговите си разходи, с надеждата да привлече нови потребители. Компаниите се целят в така нареченото милениал поколение (хората, родени в периода 1977 - 1994 г., бел. ред.), което има различни представи за диамантите и като цяло пристъпва към брак доста по-късно спрямо предшествениците си.
През миналия месец De Beers посочиха, че ще инвестират в маркетинг над 140 млн. долара през тази година, което е и най-големият харч по това перо от 2008 г. насам.
Паралелно с това, Diamond Producers Association изпъкнаха с 60 млн. долара, предвидени за маркетингови внушения, което е около 4 пъти повече от бюджета на групата за 2016 г. Обединението бе създадено през 2015 г. с участието на 7 от най-големите производители на диаманти в света, включително De Beers.
Компанията, която е популярна със слогана „Диамантът е завинаги“, появил се за първи път през 40-те години на миналия век, се опитва да асоциира диамантите с други събития в живота на хората, освен сключването на брак, като се цели главно в жените, поради нарастващата покупателна способност на дамите в наши дни.
1/3 от диамантените бижута в САЩ, без да смятаме тези, закупени за сватбени церемонии, са купени от жени, решили да си подарят сами бижу. Американският пазар оформя цели 47% от световната търговия с диамантени бижута.
„Пазаруването за самия себе си е нов потенциален голям пазар и потенциален нов източник на търсене“, казва Брус Кливер, изпълнителен директор на De Beers. “Не мисля, че ядрото на бизнеса, което е диамант за подарък, ще се измени, но това е мощен допълнителен канал на търсене“, казва той.
De Beers обаче се изправя пред конкуренцията на лабораторно създадените диаманти, които се правят чрез наслояване на въглерод върху диамантено семе, имитирайки високите температури, при които по естествен път се раждат диаманти.
Лабораторните диаманти засега заемат дял от едва 2% от световния пазар, но се очаква до 2039 г. влиянието им да се разшири до 10% пазарен дял, по данни на Citi.
Кливер обаче посочва, че тук не може да става дума за конкуренция. „Има място за синтетиката, навярно като модни артикули, но при тях няма нищо рядко и аз не ги приемам за диаманти“, казва експертът. Той задава въпрос, за да докаже предимствата на диамантите пред лабораторните им събратя.
„Знам, че е традиционен въпрос, но ако предлагаш на дама, какъв годежен подарък би избрал - натурален диамант, появил се благодарение на чудо на природата преди 4 млрд. години, или нещо, направено на преса миналата седмица. Твърде очевидно е какъв ще бъде отговорът“, казва Кливър.
По думите му, има сигнали за потенциала на китайския пазар, който е вторият най-голям - след този в САЩ. Китайските търговци на бижута отчитат стабилни продажби.
През 2016 г. продажбите в страната са нараснали с 0.6% в местна валута, но намаляват с 4.8%, ако ги мерим в щатски долари. Това се случва поради отслабването на юана спрямо долара.
Все пак пазарът не изглежда толкова добре, колкото се очаква, тъй като през последните 10 години продажбите в страната скачаха с 12% на година.