Защо Индия планира да купи най-безлюдното летище в света
Индия планира да купи най-безлюдното летище в света в опит да ограничи влиянието на Китай в Индийския океан.
Международното летището Матала Раджапакса е с капацитет за 1 милион пътници годишно. Той е проект на бившия президент на Шри Ланка Махинда Раджапакса, който бе открит през 2013 г. Летището обаче е пълен провал, като през него преминава едва по една дузина пътници дневно.
Въпреки това Индия ще плати 300 млн. далара за участието в смесено дружество, което ще й гарантира 40-годишно ползване на близо 2-те хиляди акра в Южна Шри Ланка - район, който преди време е толкова пуст, че страната го е използвала, за да съхранява ориз, пише Business Insider.
"Бъдещите планове на Индия за летището са неясни. Може би ще го използва за летателно училище или за нова дестинация за индийски сватби. Шансовете то да носи печалба са малки. Това обаче не е целта на сделката," написа наскоро в The Interpreter Дейвид Брустър от Австралийския национален университет, който е експерт по стратегически операции в Индийския океан.
Реалната причина за покупката изглежда е близостта на летището (само на половин час с кола) до пристанището в Хамбантота, Шри Ланка, което се управлява от Китай.
Докато Китай се опитва да увеличи влиянието си в региона чрез инициативата „Един колан, един път“, Индия, САЩ и Япония се опасяват, че най-многолюдната държава иска да използва летището в Шри Ланка като военноморска база.
Тези стремежи обаче са силно ограничени без достъп до летище.
"Ключов елемент за всяка чуждестранна военноморска база, и дори логистично съоръжение, е лесният достъп дo нея по въздуха за хора и доставки. Една военноморска база изисква и възможност за осъществяване на въздушно наблюдение.
Контролът над летището Хамбантота ще даде на Индия значителен контрол и над начина, по който се използва пристанището," пише Брустър. "Накратко Индия ще похарчи 300 млн. долара за закупуването на летище, за да блокира създаването на китайска военноморска база."
Опасенията на Индия по отношение на нарастващото влияние на Китай в Индийския океан не са неоснователни.
Доклад на Министерството на отбраната на САЩ от 2015 г. потвърди, че Китай има военни подводници в Индийския океан.
В предходната година, възползвайки се от близките си отношения с Шри Ланка, Китай започна да оставя на док военни кораби и подводници на пристанище в Коломбо.
През уикенда Шри Ланка официално предаде контрола над пристанището в Хамбантота на Пекин, като част от 99-годишен договор на стойност 1.1 млрд. долара с държавната China Merchants Group.
Сделката на практика осигурява на Китай по-лесен път до един от най-натоварените водни транспортни маршрути, както и достъп до десетките страни, които граничат с Индйския океан.
По-рано през годината Китай отвори първата си международна военна база. Тя се намира в Джибути, част от Африканския рог, което е точно на Запад от Индия.