Наематели печелят двойно на гърба на хазяите си
Нова тенденция в имотния бизнес набира сила. Все повече жилища се наемат дългосрочно до 1000 лв. месечно, а след това се отдават краткосрочно през социалните мрежи на студенти или туристи с печалба, показва проучване на вестник „Монитор“. Тази печалба варира от 50 до 100 процента от имот.
Във Варна, например, са водещи имотни фирми, които в ролята на посредници наемат дългосрочно жилища. Най-много се печели, когато наетото жилище се предоставя от септември до юни на студенти и ученици, а след това се предлага краткосрочно - за ден-два до седмица, на курортисти, като възвръщаемостта е в пъти.
Ако през зимата нощувката е 15-25 лева, в зависимост от обзавеждането и местонахождението на квартирата, то през лятото цената й скача до 30-40 лв. Такава е цената в 3-звездните хотели, разказват имотни консултанти във Варна.
Данните на националната статистика показва, че 11 на сто от българите, използвали интернет през 2017 г., са наемали квартира от друго частно лице чрез платформи за споделено настаняване чрез или социалните мрежи. Това неизбежно намалява печалбите на хотелите, но печелят потребителите и наемодателите.
Явлението „споделена икономика“ доведе до нова пазарна ниша в София. Частни лица изкарват допълнителни средства или работят на „пълно работно време“ като професионални хазяи, като печелят от разликите в цените на пазара.
В столицата най-често се предлагат жилища в центъра, които се наемат от чужденци, дошли на разходка за дълъг уикенд - от петък до неделя.
Наемите в София през изминалата година отбелязаха значителен ръст между 6 и 8 на сто, главно в жилищата, които са ново строителство, добре ремонтирани и обзаведени, казва консултантът Георги Стефанов от „Примо плюс“.
Най-търсено е новото строителство, особено сградите, които са на по-комуникативни места в столицата. Има отдръпване на желаещите да живеят в панелки, смята брокерът Стела Михова, специализирана в работата с наемодатели.