Тези грешки гарантират, че няма да получите желаната работа
Пет минути. Точно толкова време имат кандидатите за работа, за да направят добро първо впечатление.
Почти половината от работодателите посочват, че още в първите 5 минути на интервюто за работа вече имат мнение дали кандидатът има потенциал за предлаганата позиция, сочи ново проучване на CareerBuilder, цитирано от CNN.
Някои кандидати за работа имат дори по-малко време, за да направят подходящо първо впечатление, тъй като 7% от анкетираните работодатели споделят, че взимат решение още в рамките на първата минута на интервюто.
Това остава много малко пространство за грешки, като броячът започва да отчита времето още на рецепцията в компанията, в която ще кандидатствате.
Търсещите работа трябва да избягват говоренето по телефона или фамилиарниченето с човека на рецепцията, ако има такъв, препоръчва Майкъл Ървин, старши кариерен съветник към CareerBuilder.
„Силното ръкостискане, когато ви посрещат, малкият разговор, докато встъпвате към помещението, където ще се проведе интервюто и въпросите, които ще зададете, могат да ви помогнат да минете на следващото ниво”, казва той.
Кандидатите трябва да проучат работната позиция, за която кандидатстват и да имат отговори на стандартните въпроси, които могат да получат по време на интервю.
Преди да отидете на интервюто, се запознайте с историята на компанията, нейната мисия и продуктите или услугите, които предлага. Позицията и опитът на интервюиращия също е информация, която ще помогне.
„Разкажи ми за себе си” е най-трудният въпрос за кандидатите за работа, като според Ървин, този бива задаван винаги.
Отговорете стегнато, не повтаряйте това, което пише в резюмето ви, свържете опита си към свободната позиция и не се срамувайте да навлезете в някои лични детайли, като например, че имате опит като доброволец и прочее.
Не правете това!
Ако не сте адекватно подготвен за интервюто, може да допуснете редица грешки.
„Прекалено много хора си мислят, че могат да прикриват (липсата на подготовка)”, казва Ървин.
„За съжаление, тези хора се запомнят не поради доброто им представяне”, добавя експертът.
Анкетираните работодатели посочват някои доста неприятни случки, като пускането на песен по средата на интервюто, искането на коктейл, предлагането на тиква за добра енергия и желание за отпиване от кафето на интервюиращия.
Докато тези примери са твърде екстремни, има редица други ситуации, които ще попречат за получаване на назначението.
Близо ¾ от работодателите посочват, че лъжата автоматично ще дисквалифицира кандидата за работа.
Над 2/3 от анкетираните казват, че отговарянето на входящо телефонно повикване или писането на sms по време на интервюто също драстично намаляват шансовете.
„Изключете телефона си, работодателите не обичат да бъдат прекъсвани”, казва Ървин.
Около половината от анкетираните работодатели заявяват, че неподходящото облекло, ругаенето или говоренето на негативни неща за предходния работодател също свива шансовете за получаването на работата.
Помнете, че въпроси трябва да задава не само интервюиращият, а и интервюираният. Задаването на точни въпроси за компанията демонстрира, че сте направили проучване и имате интерес към позицията.
„Работодателите ще ви питат за вашите способности и защо смятате, че ще бъдете добро попълнение, но те ще бъдат далеч по-впечатлени от вашите въпроси... те ще ви помогнат да създадете връзка с интервюиращия и да изглеждате като подготвен и отдаден служител”, съветва Ървин.
Не само какво казвате, ами и какво правите
Не само това, което казвате, може да ви отдалечи от желаната работна позиция. Езикът на тялото също играе важна роля.
2/3 от работодателите посочват, че липсата на контакт с очите е грешка, която може да намали шансовете на кандидата. Над 30% пък отговарят, че липсата на усмивка или играта с ръце с предмет на масата също вреди на кандидатите.
Контролирайте движението на ръцете си – 26% от работодателите смятат, че прекалено честото пипане на косата или лицето е проблем, подобно на прекалено слабото ръкостискане или активното жестикулиране.
„Работната култура е много важна тема, работодателите искат не само да видят, че знаете как да си вършите работата, но и че сте добро попълнение за екипа, с когото ще работите... не става дума само за това, което е на хартия”, казва Ървин.
Ако все пак допуснете грешка, най-добрата опция е да я поправите и да продължите напред, смята експертът.
„Поемете въздух, поправете какво сте искали да кажете, ако е необходимо, даже може да помолите да излезете за малко, за да се съберете, след което да се върнете към интервюто. Ако сте подготвен, ще се чувствате далеч по-комфортно”, добавя Майкъл Ървин.