Парадоксално, но факт – най-високотехнологичните автомобили на планетата могат да се мият само по старомодния начин - на ръка.

Повечето автомивки са автоматизирани от десетилетия, но компаниите, които разработват напълно автономни коли, са принудени да разчитат на човешка сила, за да поддържат возилата чисти и готови за използване.

Оказва се, че има множество проблеми, свързани с вкарването на автономен автомобил в традиционна автомивка, посочват експерти, цитирани от CNN.

Така например, автомивката може ефективно да „заслепи” самоуправляващите се коли.

Възможно е четките за миене да повредят сензорите на возилото, което да окаже негативно влияние на настройките за прецизност на движението по пътищата. Още повече, че цената на един подобен сензор надхвърля 100 хил. долара.

Ситуацията обаче е патова, тъй като автономните коли трябва да се мият дори по-често от обикновените си събратя, за да останат сензорите чисти и респективно работещи.

Мръсотията, мъртви буболечки или удар в движение от птица могат сериозно да увредят способностите на колата да пътува безопасно.

Компанията Avis, която има години опит в управлението на коли под наем, е била помолена да се занимае с почистването и презареждането на автономните ванове на Waymo - компанията, собственост на Google.

“Има специални процеси, които изискват доста повече грижа и фокус, като колите трябва да бъдат почиствани доста по-често”, казва Артър Ордуня, ръководител Иновации към Avis.

Ордуня обаче не издава как точно са били мити автономните коли. За сметка на това обаче, други компании, като Toyota, Aptiv, Drive.AI и Uber, описват, че това става с фини четки и специални алкохолни препарати за почистване.

При снежни условия Uber има работник, който се грижи да полива камерите на автомобила с течност против заледяване.

На фона на това, някои компании, като Cruise, автономното подразделение на General Motors, са разработили комплект за чистене на сензори, който трябва да бъде донякъде алтернатива на ръчното миене.

Стартъпът Seeva също разработва подобна технология за почистване на сензори.

Проблемът е, че каквито и технологии да има, няма как всички сензори по колата да бъдат изчистени.

По думите на изпълнителния директор на компанията Диан Лансингер, няма как всеки да разполага с инженер с годишно възнаграждение от 150 хил. долара, който да се занимава с детайлното почистване на всеки един сензор на колата.

„Ще мине време, преди да се отървем от миенето на ръка”, добавя експертът.