Повлияха ли скандалите с лични данни на печалбата на Facebook?
Скандалът около Facebook, свързан с личните данни на потребителите, не оказа особено негативно влияние върху финансовите резултати на компанията, даже напротив.
Приходите и печалбата на социалната мрежа отчетоха впечатляващ ръст през първото тримесечие на тази година, предава Financial Times.
Акциите на компанията, които в края на сесията в сряда се намираха на ниво, по-ниско с 14% спрямо ситуацията от преди скандала с Cambridge Analytica, който гръмна на 17 март, поскъпнаха със 7% след обявяването на финансовите резултати.
Нетната печалба на компанията достига близо 5 млрд. долара през първото тримесечие на тази година, което е ръст от 63% на годишна база. Печалбата на акция е 25% по-висока спрямо прогнозите на анализаторите, достигайки до 1.69 долара, спрямо прогнозираните 1.35 долара.
Приходите, които се оформят в голяма степен от продажбите на реклама, скачат осезаемо през първите три месеца на годината. Продажбите нарастват с 49%, до близо 12 млрд. долара, което е по-висок резултат от прогнозираните 11.4 млрд. долара.
Управата на Facebook имаше тежко тримесечие, тъй като трябваше да дава обяснения за изтичането на информация за 87 млн. потребители в посока Cambridge Analytica - фирмата, която има участие в предизборната кампания на щатския президент Доналд Тръмп.
Първата новина за скандала с лични данни дойде две седмици преди края на първото тримесечие на тази година, така че дългосрочният ефект от всичко това все още не може да се оцени.
Преди скандала Facebook вече се намираше под напрежение поради обвинения, че служи за проводник на фалшиви новини.
Основателят и изпълнителен директор на компанията Марк Закърбърг посочи вчера, че Facebook се изправя пред „важни предизвикателства“, но бизнесът се радва на „силен старт“ на 2018 г.
Закърбърг казва пред инвеститорите, че не иска да изостави основната мисия на социалната мрежа, а именно да свързва хората по света. По думите му, компанията ще инвестира, така че да е сигурна, че услугите й са само в името на доброто на потребителите. Паралелно с това, ще бъдат създадени нови инструменти, които да помогнат на хората да се свържат помежду си.
Facebook посочи, че ще увеличи дела на печалбата, която ще се върне към акционерите, като предприеме обратно изкупуване на акции за 9 млрд. долара. Първоначално бе предвидено изкупуването на акции да бъде на стойност 6 млрд. долара.
Политическото напрежение около скандала с личните данни, провокирал кампании, като #deleteFacebook, изглежда не се отразява на резултатите за първото тримесечие.
Facebook има 2.2 млрд. активни потребители месечно към края на месец март, което е с 13% повече спрямо същия период на миналата 2017 г. 1.5 млрд. от тях се логват в платформата всеки ден.
Броят на дневните активни потребители в САЩ и Канада, където компанията отчита най-много приходи на потребител, възлиза на 185 млн., което е същата цифра, засечена през третото тримесечие на миналата година. Тази цифра намаля за първи път в историята на компанията през миналото тримесечие.
Според Джим Кридлин, глобален ръководител Иновации на рекламната агенция Mindshare, засега не се наблюдава отлив на рекламодатели от Facebook.
“Наблюдаваме дълъг период на инвестиции в други платформи, като Instagram и Messenger. Компанията инвестира здраво в нови продукти и формати – особено във видео – и както изглежда, всичко това се отплаща“, добавя той.
Оперативният маржин на Facebook нараства с 5 процентни пункта на годишна база, до 46% към края на разглежданото тримесечие.
Компанията харчи по-малък дял от приходите си за административни услуги, проучвания и разработки. Въпреки това, през настоящата година ще станем свидетели на ръст в разходите, който ще достигна дял от порядъка на 50-60%, посочват от компанията.
За сравнение, според старите планове, разходите трябваше да се движат в диапазон 45-65% от приходите.