Британският бизнес се отказва от пластмасовите опаковки
Над 40 компании във Великобритания поеха ангажимент да премахнат пластмасовите опаковки от рафтовете на магазините до 2025 г. Това е най-амбициозният британски план за справяне със замърсяването и промяна на стандартите за опаковане и рециклиране, пише Financial Times.
Под новото споразумение, носещо името UK Plastics Pact, подписът са положили компании, като Sainsbury’s, Tesco, Waitrose, Ocado, Marks and Spencer, Unilever UK и Procter & Gamble UK. Според изчисленията, инициативата ще засегне 80% от всички продукти с пластмасови опаковки по рафтовете на магазините на Острова.
Усилията на компаниите са насочени към елиминиране на практиката за използване на опаковки за еднократна употреба поради нарастващи притеснения относно замърсяването на околната среда и в частност - изсипването на тонове пластмаса в океаните.
От своя страна, британското правителство посочи преди време, че ще приложи план за намаляване на пластмасовите отпадъци през следващите 25 години.
Бизнесът обаче смята да действа доста по-експедитивно в опит да отговори на обществения интерес.
“Намаляването на вредите, предизвикани от пластмасата, е едно от най-големите предизвикателства, с които обществото трябва да се заеме“, казва Дейвид Потс, изпълнителен директор на Morrisons, които също се присъединиха към пакта.
Новите мерки, като това да се продават плодове и зеленчуци в хартиени опаковки, вместо в пластмасови, или прилагането на политика купувачите сами да си носят чанта за стоките, може и да звучат като малки стъпки.
Новата инициатива обаче има потенциал да промени сериозно индустрията, свързана с производство на пластмаса. Опаковките оформят около 40% от търсенето на пластмаса в Европа, сочат данни на Европейската комисия.
Във Великобритания по-малко от половината пластмасови опаковки реално биват рециклирани.
Компаниите, подписали UK Plastics Pact, се обединяват около няколко цели, включително премахването на ненужните пластмасови опаковки и промяна на дизайна на продуктите, така че всички опаковки да могат да се рециклират, компостират (контролирано разграждане на органични материали, бел. ред) или да се използват наново.
Целта е до 2025 г. 70% от пластмасовите опаковки да бъдат рециклирани или компостирани, като понастоящем това се случва с едва 46% от тях.
Маркус Говър, изпълнителен директор на Wrap - неправителствена организация, която организира Plastics Pact, посочва, че инициативата се опитва да направи така, че пластмасата да бъде рециклирана или изработена, така че да може да служи за многократна употреба.
За целта ще трябва да бъдат направени инвестиции, чрез които да бъдат разработени нови стандарти за опаковките.
Бруно Монтейн, анализатор към Bernstein, посочва, че инициативата може и да не е толкова скъпа. „Самият факт, че те го правят заедно означава, че може и да не е толкова скъпо, колкото би било при други обстоятелства. Ако всеки отчете еднакво увеличение на разходите, то всеки ще го прехвърли в еднакъв размер върху потребителите“, казва анализаторът.
От своя страна, правителството предложи нови политики, като оставяне на депозит при покупка, който се възстановява на потребителя, след като върне използваната опаковка, както и пълна забрана на пластмасовите сламки.
Критици на новата инициатива не липсват. Някои от тях посочват, че пластмасовите опаковки помагат храната да се съхранява по-дълго свежа.
Според Едуард Косиор, управляващ директор на консултантите по рециклиране от Nextek, коментира, че промяната на потребителското поведение ще е най-трудната задача, тъй като хората са свикнали да разчитат на евтини пластмасови продукти.
“Не трябва да се отказваме от пластмасата. Трябва да променим мисленето си“, добавя той.