Как британският бизнес печели от сватбата на принц Хари и Меган
Да управляваш малка пекарна в английско градче в покрайнините на Лондон обикновено не предполага огромен наплив от клиентела.
Но за семейната пекарна на Едуард Дуркин 19 май тази година ще е най-натовареният ден в над 100-годишната история на бизнеса му.
Семейството на Дуркин отваря пекарната през 1918 г. в търговски център, намиращ се срещу Замъка Уиндзор. Добрата локация на обекта дава сериозно предимство на пекарната за генериране на добра печалба от предстоящата сватба между принц Хари и Меган Маркъл.
„Това е най-голямото събитие в историята на нашата пекарна, като ще се възползваме изцяло от деня“, казва Дуркин пред CNBC.
Местният бизнес в Уиндзор вече чувства положителните икономически ефекти от предстоящото събитие. Туристическият поток отчита драстично увеличение, като това се дължи главно на ръст на посетителите от САЩ.
По думите на Дуркин, той не си спомня местността да е получава преди толкова голямо международно внимание. „Спомняме си сватбата между Уилям и Кейт през 2011 г., но тя бе в Лондон. Ключовото сега е, че ще има събитие в Уиндзор“, казва мъжът.
Местоположението не е единственото нещо, което дава предимство. Търговският център, където се намира горепосочената пекарна, разполага с кралско разрешително, което означава, че обектът има статут на официален снабдител на подаръци за семейството на кралица Елизабет.
Дуркин може да се похвали и с по-дълбоки връзки с кралското семейство. Той си спомня как в миналото принцовете Хари и Уилям редовно посещавали пекарната след училище в компанията на своите приятели, с които заедно учели като тинейджъри в местния Eton College.
Уиндзор е дом, както на кралската резиденция, така и на колежа Eton, известен с това, че в него са учили редица кралски особи, както и няколко премиери на Великобритания. Малкият размер на населеното място означава, че желаещите да присъстват на предстоящата сватба ще срещнат сериозни затруднения в намирането на място за нощуване.
„Всички хотели са препълнени, така че предполагам, че градът е запълнен“, казва Дуркин.
Когато пристигнала в Лондон от Бразилия през 2009 г., Якира Перейра не предполагала, че ще развие успешен бизнес, свързан с настаняване.
Бизнесът й включва 17 имота за отдаване под наем в Уиндзор и Лондон. Всички вече са запазени за уикенда, в който ще се състои кралската сватба.
Туристите от страни, като САЩ, Индия, Бангладеш и Аржентина, не са жалили средства за скъпите места за настаняване в Лондон, като Нотинг Хил и Кенсингтън, тъй като оттам може да се стигне до Уинздор с влак за пълно потапяне в атмосферата.
По думите на Перейра, предстоящата сватба е генерирала такъв потребителски интерес, че тя е трябвало да наеме допълнително персонал. „Положението е win-win за всички“, казва тя.
„Кралското семейство оказва доста голямо положително влияние. Конкретно семейните двойки искат да останат за кратка почивка, така че напливът ще продължи още известно време“, посочва Перейра.
Не само местният малък и среден бизнес жъне успехи в резултат на интереса към сватбата. Луксозните хотели също могат да се похвалят с това.
В един от обектите има предложение за пакет, създаден специално за събитието. Той е на цена от 3 500 паунда на нощувка за двама души.
Предложението включва следобен чай, кралски сувенир и „360-градусова гледка“ към ландшафта на столицата.
Премиум маркетингът не е запазена територия само за хотелиерите. Производителят на писалки Yard O Led представя комплект сребърна писалка и молив, инкрустирани с калифорнийски златни макове.
Според производителя, това символизира миналото на бъдещата булка Маркъл, която има кратка кариера като актриса в Холивуд. Цената на комплекта е 495 паунда.
Ваканционните пакети също се съобразяват с кралската сватба. Компания за круизни пътувания предлага почивка в Южна Африка – едно от местата, за които се предполага, че ще приеме медения месец на двойката.
Големите британски бизнеси също залагат на кралската тематика.
В някои вериги за хранителни стоки се предлагат реплики на сватбената торта на Хари и Меган. Репликата се търгува срещу 8 паунда за брой, доста по-скромна цена от оригинала от 65 хил. паунда, според слуховете.
Все пак кралската сватба няма как да окаже чак толкова голямо въздействие върху британската икономика.
Според главния икономист на KPMG Яел Селфин, сватбата може да докара до 2 млрд. паунда приходи от туризъм и прочее.
На фона на брекзит, слабото потребление и колебаещите се цени на имотите, кралското събитие няма да е достатъчно за преодоляване на икономическото забавяне.
Все пак сватбата ще окаже позитивно влияние на британския туризъм в краткосрочен план.
„Слабият паунд ще привлече туристите, особено от САЩ, да посетят Великобритания, като най-вероятно американците ще са туристите с най-високо потребление“, казва Селфин.
Кралските сватби обаче могат и да навредят на икономиката. След сватбата на Уилям и Кейт през 2011 г. БВП на Великобритания отчете спад.
Това се дължи на спад в продуктивността и допълнителния ден отпуска, даден на гражданите заради събитието. За слабия икономически резултат тогава допринесе и изключително топлият месец април.
Сватбата на Хари и Меган е насрочена за 19 май. За тези, които не се вълнуват от британското кралско семейство, на същата дата ще се играе финала на FA Cup – за всекиго по нещо.