Топ европейска авиокомпания се бори за оцеляване
Акциите на Air France-KLM се сринаха с 14.5% по време на сесията в понеделник, след като изпълнителният директор на авиокомпанията подаде оставка.
Инвеститорите реагираха негативно в резултат на подадената оставка от страна на шефа на превозвача Жан-Марк Жанаяк, след като персоналът на компанията отхвърли новото споразумение за заплатите и продължи със стачките.
Паралелно с това френският министър на финансите Брюно льо Мер посочи, че протестите „застрашават оцеляването на Air France”.
Той добави още, че френското правителство, което притежава 14.3% от капитала на Air France-KLM, няма да осигури спасителни траншове, предава BFMTV, цитирани от CNN.
В изявление в края на миналата седмица изпълнителният директор Жан-Марк Жанаяк посочи, че ще напусне компанията в средата на месец май, след като десетките хиляди служители и пилоти на превозвача гласуваха против дългосрочното предложение за размера на възнагражденията им.
Air France е 17-ата най-голяма авиокомпания в света по брой на пътниците, сочат данните на International Air Transport Association.
След сливането с KLM, която бе придобита от Air France през 2004 г., авиокомпанията се превърна в една от най-големите в Европа.
Превозвачът посочи в петък миналата седмица, че 13-дневните стачки вече са коствали на компанията около 300 млн. евро.
Air France-KLM обяви загуба в размер на 118 млн. евро за първото тримесечие на тази година, като 75 млн. евро от тях се дължат на протестите.
Профсъюзите обаче не се трогват от тези данни и планират нови протести, в резултат на които около 15% от полетите бяха отменени в понеделник.
Според анализаторите, авиокомпанията не се намира в непосредствена опасност от фалит.
„Не мисля, че има непосредствена опасност Air France да излезе от бизнеса”, казва Йоханес Браун, анализатор от MainFirst Bank. Според него, въпреки че загубите за първото тримесечие на годината изглеждат зле, превозвачът има добър и балансиран отчет, като се очаква да се върне към печалбата през тази година.
"Профсъюзите търсят увеличение на възнагражденията, тъй като авиокомпанията се намира в по-добра финансова позиция спрямо предходни години”, добавя той.
Air France предлага на служителите увеличение на заплатите в размер на 7% през идните 4 години.
„Това е доста щедро. Ако мениджмънтът не разполага с лостове, чрез които да постави профсъюзите под напрежение, в края на краищата можем да станем свидетели на амбициозна сделка относно възнагражденията, която да увеличи разходите”, казва Браун.
Даниел Реска, анализатор към Bernstein, коментира, че всичко това служи като повод за отваряне на очите на политиците и управата във Франция.
Жан-Марк Жанаяк управлява превозвача по-малко от 2 години, преди да се стигне до оставката му.
Air France и преди е била поле на гневни противопоставяния.
През 2015 г. протестиращи разкъсаха дрехите на ръководители в компанията, след като бяха обявени планове за съкращения.
Освен френското правителство, други големи инвеститори в Air France-KLM са Delta Air Lines и China Eastern Airlines, като и двете държат по 8.8% от капитала, сочат данните на FactSet.