Медийната компания, която създаде нюзрум изцяло от роботи
На 13 февруари миналата година полубратът на севернокорейския лидер Ким Чен-ун беше убит на летище в Малайзия, а инцидентът предизвика ескалация на дипломатическото напрежение между Пхенян и Куала Лумпур.
Успоредно с него обаче вниманието привлече и един прохождащ новинарски сайт, припомня Bloomberg.
В Япония новината за смъртта на Ким Чен-нам беше отразена най-напред не от водещите медийни гиганти, а от един малък стартъп.
JX Press Corp., която е създадена през 2008 г. от Кацухиро Йонешиге още по време на първата му година в колежа, успява да съобщи за събитието около половин час по-рано от водещите световни агенции. И то без да разполага с нито един журналист, нито пък с кореспонденти зад граница.
Оказва се, че тайната на JX Press е комбинация между социалните медии и изкуствения интелект. Йонешиге и неговите колеги изработват инструмент, базиран на машинното самообучение, който търси най-актуалните новини в постове от социалните мрежи и впоследствие ги сортира и подрежда под формата на новинарски материали. На практика това е нюзрум, съставен изцяло от инженери, пише изданието.
Самият Йонешиге разказва, че когато NewsDigest успява да отрази убийството на Ким Чен-нам преди големите телевизии, компанията получава много запитвания от водещите медийни групи, които искат да изпробват нейните технологии.
Кацухиро Йонешиге, който в момента е на 29-годишна възраст, осъзнава опасната ситуация, в която се намират японските медии, още докато е в гимназията и работи за тематичен авиационен новинарски сайт. По думите му мейдийната индустрия работи с твърде много персонал и не генирира достатъчно приходи.
Неговият стартъп олицетворява начина на мислене на предприемачите от поколението на т. нар. "милениуми". Много от тях използват социалните мрежи, за да преобърнат механизмите, по които функционират цели индустрии.
Това е и нагледен пример за решаване на един от най-тежките проблеми на японската икономика - липсата на работна ръка, която се влошава с всяка изминала година заради застаряващото население.
Базираната в Токио JX Press разполага с персонал от 24 души на средна възраст от 29 години, като две трети от тях са инженери. Компанията предлага на пазара два основни продукта - абонаментната услуга за разпространение на новини Fast Alert и безплатното мобилно приложение NewsDigest.
Fast Alert преглежда и анализира постове в социалните мрежи, текстове, снимки и дори удивителни знаци, за да открие най-актуалните новини в Япония - пожари, автомобилни катастрофи и други инциденти.
Програмният код следи и източници от чужбина, както и акаунти в Twitter, които счита за достоверни, което му помага да съобщава първи за важните международни събития. Когато открие новината, неговите алгоритми започват да пишат съответните статии.
JX Press да се похвали със сериозни източници на финансиране, като медийния гигант Nikkei Inc. и фондовете за рисков капитал Mitsubishi UFJ Capital Co. и CyberAgent Ventures Inc. Сред клиентите на компанията са имена, като NHK, TV Asahi и Fuji Television. Всички те заплащат месечен абонамент за услугите на JX Press, чийто размер Йонешиге отказва да сподели.
Един от редакторите на TV Asahi твърди, че Fast Alert се е превърнал в необходимост за хората от новинарския бранш. Инструментът се използва в неговата телевизия от 2016 г. и позволява на репортерите й да научават за инцидентите още преди полицията и пожарната в някои случаи. По думите му този алгоритъм представлява една армия от 100 милиона оператори.
Самият Кацухиро Йонешиге твърди, че Fast Alert може да филтрира 99% от фалшивите новини. Той дава пример със земетресението в югоизточния японски град Кумамото през април 2016 г., когато в социалните мрежи се появиха снимки на лъв, за който се твърдеше, че е избягал от местния зоопарк и се разхожда на свобода из града. Fast Alert обаче е идентифицирал оригиналното изображение, което е от Южна Африка.
В момента JX Press генерира два пъти повече приходи от мобилното си приложение NewsDigest под формата на реклама, отколкото получава от абонаментите за Fast Alert. Приложението е на осмо място по продажби в класацията на Apple Store за Япония.
От компанията не дават точния размер на продажбите на двете услуги, но твърдят, че през януари те са отбелязали ръст от 613% на годишна база.
Тази тенденция не остава скрита и за хеджфондовете, които все по-често търсят контакт с Кацухиро Йонешиге, пише още Bloomberg. Но въпреки огромния интерес, създателят на JX Press е наясно с рисковете, пред които е изправен неговият бизнес.
Най-големият от тях е свързан с използването на социалните мрежи като платформа за събиране на данни. Той дава конкретен пример с Instagram - след последните промени в политиките за защита на личните данни, JX Press са били принудени да премахнат постовете от тази социална мрежа от своите алгоритми и търсачки.
Въпреки всички неизвестни обаче, Йонешиге е категоричен, че ще стреми към листване на акциите на компанията на борсата до 2021 г.