Какво представлява swing trading-ът?
Понятието "swing trading" се използва за определяне на средносрочна стратегия за търговия, при която се откриват позиции със срок от няколко дни.
Тази тактика се намира по-средата на координатната система на инвестициите, между day trading-а, при който времето, в което се държи даден актив, не надвишава 24 часа, и trend trading-а (известен и като position trading), който разчита на дългосрочните тенденции, и позициите се откриват за седмици и дори месеци напред).
Investopedia.com представя основните принципи на тази инвестиционна стратегия и възможностите за печалба.
Swing трейдърите разчитат на пазарните движения, които продължават от няколко дни до две-три седмици. Решенията за покупка и продажба се взимат в зависимост от съотношението между оптимизма и песимизма на пазара.
Пръвият ключов елемент от разработването на успешен план за swing trading е изборът на подходящи акции или други финансови активи. Най-предпочитани са книжата на големите компании, които са сред най-активно търгуваните на капиталовите пазари.
Обикновено на един активен пазар цената им се движи между ясно определени дъна и върхове, а swing трейдър-ът се опитва да "хване" движенията между тях. В общия случай те продължават по няколко дни, а понякога и по две-три седмици.
Специфичното при този тип търговия е, че механизмите, които движат пазара в моментите на отчаян песимизъм или на крайна еуфория, са по-различни от тези, които важат в периодите между тях.
Дори и най-активно търгуваните акции не демонстрират толкова ясно изразени "вълнообразни" модели на движение, когато са близо до екстремните си нива, колкото в случаите, когато борсовите индекси са сравнително стабилни в продължение на няколко седмици или месеци.
При ясно изразен "бичи" или "мечи" пазар акциите могат дълго време да се движат в една-единствена посока и тогава най-добрата стратегия е просто да се следва трендът. По тази причина най-добрата среда за swing трейдърите са периодите, в които пазарът се движи без ясна посока, редувайки няколко дни на повишение с няколко дни на спад.
Понякога индексите могат да се задържат в тесни граници месеци наред, но това дава многобройни възможности за "улавяне" на краткосрочните възходящи и низходящи движения в рамките на тези ценови "коридори".
Естествено, едно от най-важните условия за успеха на swing trading стратегията е правилното идентифициране на периода, в който се намират пазарите. Статистиката показва, че цените на акциите, стоките, валутите и борсовите индекси варират около своята средна стойност за определен период от време.
Целта на swing трейдъра не е да постигне "големия удар" с едно-единствено движение на пазара и за него не е чак толкова важно да влезе точно на дъното и да излезе на върха (или обратното).
Идеята на тази стратегия е да се възползва от повторението на едни и същи "модели" през определен период от време. Най-общо казано, целта на инвеститора е да купува, когато цената се повиши над средната си стойност, потвърждавайки възходящото си движение, и да продава, когато падне под нея, в очакване на няколко поредни дни на спад.
Прибирането на печалбите се случва, когато цената наближи горната или долната граница на определения ценови "коридор". Swing трейдърите не се стремят към абсолютна прецизност при определянето на съответния връх или дъно при закриването на своята позиция, тъй като това носи със себе си и риска от пропускане на най-добрата възможност.
При наличието на силен тренд в едната или в другата посока, те могат да си позволят да изчакат малко по-дълго с надеждата да приберат по-голяма печалба, но при по-неактивен пазар позицията може да се закрие още преди да е достигнала границите на ценовия "рейндж".
Според Investopedia, swing trading-ът е една от най-подходящите стратегии за начинаещите трейдъри, тъй като им дава възможност да натрупат опит, без да поемат прекомерно голям риск. В същото време тя дава възможност за добри печалби и на по-опитните инвеститори.
Този стил на търговия дава достатъчно добра "обратна връзка", но тъй като позициите се откриват само за по няколко дни, няма опасност да се стигне до прекомерна концентрация на средства по някоя от тях или до опити за покриване на загуби, натрупани за дълъг период от време.
При trend trading-а например, където целта е да се "хване" дългосрочния пазарен тренд за няколко месеца, възможностите за печалба са големи, но не са много инвеститорите, които имат необходимата дисциплина да издържат на "изкушението", без да се подават на фалшивите сигнали и моментните настроения.
На другия полюс пък е day trading-ът, който изисква максимална концентрация и откриване на десетки позиции дневно - нещо, което също не е по силите на начинаещия трейдър.