Общият регламент за защита на личните данни, известен и като GDPR (General Data Protection Regulation), постави под заплаха бизнеса на хиляди технологични компании, които събират данните на потребителите и ги продават на рекламодателите.

От друга страна, новите регулации засилват позициите на гигантите, като Google и Facebook, пише Reuters.

GDPR влезе в сила в Европейския съюз през май, а целта на регламента е да защитава персоналната информация на потребителите и да гарантира, че те се съгласяват изрично при всяко събиране, използване и обработка на личните им данни.

Причината да се стигне до тази мярка е развитието на интернет рекламата през последните години и превръщането й в индустрия, която генерира по над 200 милиарда долара годишно.

Компании напускат Европа заради GDPR

Вече има стотици технологични компании, чиито предмет на дейност се състои в това да проследяват и обработват данни за посетителите на различни сайтове и платформи, като понякога нито потребителят, нито създателят на сайта подозират, че тази информация се събира от трети лица.

По този начин се създават специализирани "пакети" от потребителски профили, които носят ценна информация за рекламодателите и те са готови да плащат щедро за нея.

От създаването си преди повече от 30 години до наши дни, интернет се превърна в най-голямата рекламна платформа в света. Тя позволява на компаниите да таргетират рекламата си към конкретни групи от хора, на база тяхната онлайн история, коментарите им в социалните мрежи и дори обема на плащанията им в определени локации.

В цялата тази сложна и "оплетена" екосистема съществуват фирми, които осъществяват връзката между бизнеса и рекламодателите, от една страна, и сайтовете, които им предоставят съдържание, базирано на таргетираната реклама.

Според оценките на експертите, цитирани от Reuters, от всеки долар, който рекламната агенция харчи, близо половината могат да отидат именно при тези онлайн "посредници".

Първичната информация, която те предоставят, може да премине през 10-15 подобни посредника, преди някоя рекламна агенция да я използва и да закупи рекламно пространство в определен уебсайт, например.

GDPR обаче представлява сериозна пречка за този бизнес, защото именно тази "търговия" с лични данни ще бъде сериозно възпрепятствана от новите разпоредби. Сега вече е необходимо изричното съгласие на потребителя за всяка операция, свързана с лични данни, включително и онлайн идентификации, като потребителски имена, IP адреси и история на посещаваните сайтове в интернет браузърите.

По тази причина много от компаниите, занимаващи се с подобна дейност, обмислят да напуснат европейския пазар, а някои вече го направиха. Kargo (компания, която се занимава с мобилна реклама), Verve и Factual (платформи, които помагат на рекламните агенции да таргетират потребители на база тяхната локация) и Drawbridge (технологична платформа за събиране на потребителска информация от различни устройства) са сред компаниите, които предпочетоха да излязат от Европа, поне временно, заради несигурността около новия регламент.

Технологичните гиганти приветстват промените

Оказва се, обаче, че за Alphabet (компанията-майка на Google) и Facebook новите регулации са добре дошли, тъй като техните лоялни потребители с голяма степен на вероятност ще дадат съгласието си за събиране на личните им данни, за да могат да продължат да използват услугите и приложенията на социалните мрежи.

Това ще позволи на американските технологични гиганти да събират и анализират още по-големи количества информация, която впоследствие ще продават на рекламодателите.

Тези компании разполагат и с доста по-сериозен финансов ресурс и могат да си позволят да наемат цели "армии" от инженери и адвокати, които да им гарантират, че всеки аспект от дейността им ще е в рамките на закона. Но дори и технологичните гиганти ще трябва да предприемат известни промени.

От Facebook, например, съобщиха, че след като GDPR влезе в сила, са загубили около 1 млн. активни потребители в Европа заради отказа им от таргетирана реклама. Макар и незначителен, на фона на общия брой потребители на социалната мрежа (близо милиард и половина всеки ден), този спад води до известни финансови загуби за компанията.

Google също изисква от създателите на съдържание, използващи рекламната платформа на компанията, да искат изрично съгласието на потребителите. Освен това компанията ги принуждава да използват нейните продукти (като приложението Ads Data Hub) за проследяване на ефективността на рекламните съобщения.

По-малко посредници - повече пари за издателите

Големите печатни издатели, националните телевизии и останалите широкомащабни медии също ще спечелят от този процес, тъй като разполагат с лоялни потребители и могат да поискат повече пари от рекламодателите, предоставяйки им в замяна информация, която е напълно съгласувана с разпоредбите на GDPR.

За създателите на съдържание една от най-добрите новини е, че ще бъде съкратен броят на "посредниците" на рекламния пазар, което означава, че в крайна сметка за самите тях би трябвало да остава по-голямо "парче от баницата".

Това може да се окаже и свежа глътка въздух за вестникарската индустрия, която все още се бори с предизвикателството на преминаването в онлайн среда.

Все още не е ясно обаче колко дълго ще продължат да действат тези първоначални ефекти от въвеждането на GDPR. Много потребители се дразнят от това, че вече навсякъде трябва изрично да потвърждават съгласието си за обработка на лични данни и да четат съответните общи правила и политики и много от тях просто автоматично избират опцията "ОК, съгласен съм", само за да продължат на спокойствие да посещават любимите си сайтове.

Не са много и сигналите за злоупотреба и заведените съдебни дела по новия регламент.

Но при всички случаи Общият регламент за защита на личните данни ще стимулира промените в света на онлайн рекламата, който до този момент беше силно фрагментиран. Според експертите, цитирани от Reuters, във всяка индустрия, която излиза от "детските" си години, се наблюдава подобна консолидация, а в случая GDPR просто ускорява процеса.