Битката на гигантите: Германия срещу Facebook, Alphabet и Apple
Американските технологични гиганти от ранга на Facebook, Alphabet и Apple ще продължат да бъдат под натиска на европейските регулатори. За това предупреди шефът на германската антимонополна комисия Андреас Мундт, цитиран от Bloomberg.
По думите му Федералното антикартелно бюро на Германия ще се фокусира върху защитата на конкуренцията в дигиталната икономика, прилагайки стратегия срещу големите интернет компании.
Подходът на институцията ще бъде приложен на две нива - от една страна, тя ще продължи да държи пазара отворен за нови играчи, а от друга, ще гарантира, че потребителите ще могат да избират между различни продукти и услуги в честна и прозрачна пазарна среда.
Коментарите на Мундт са сигнал, че няма да се правят компромиси с онлайн конкуренцията в най-голямата икономика на Европейския съюз. Подопечната му агенция наскоро започна разследване срещу Facebook за начина, по който социалната мрежа събира информация за навиците на своите потребители, за да повишава рекламните си приходи.
По време на представянето на доклада на германската антимонополна комисия Мунд каза още, че тя осъзнава влиянието на големите интернет платформи. Освен разследването срещу Facebook, той цититра и задълбочените разследвания в сферата на онлайн рекламата, смарт телевизорите и електронната търговия, като част от усилията в тази посока.
Андреас Мундт отдавна е в лагера на критиците на гигантите, като Amazon, Apple, Facebook и компанията майка на Google - Alphabet. По думите му те представляват заплаха за демокрацията и свободния пазар.
Мундт сподели още, че заедно с френските си колеги Федералното антикартелно бюро разработва алгоритми, които да следят по-ефективно за нелоялни и незаконни практики в сферата на електронната търговия.
Успоредно с това и Европейската комисия засилва наблюдението над ключовите проблеми на дигиталния пазар, а една от емблематичните й инициативи е наложената глоба на Google от над 4.3 млрд. евро.
"Всичко това е показателно за мащаба на нашите дейности. Европейските антимонополни регулатори са неотклонни в стремежа си да наложат ясни правила и рамки на дигиталната икономика", заявява Андреас Мундт, цитиран от Bloomberg.
Той предупреди, че до края на тази година се очаква развитие по казуса с Facebook и събирането на потребителски данни, като, според шефа на германския антимонополен регулатор, разследването, което започна през 2016 г., няма да се проточи толкова дълго, колкото това на ЕК срещу Google.
Мундт спомена, че от Facebook са променили част от политиките си и предлагат нови услуги на пазара, като по думите му те са като "подвижна мишена", към която регулаторите трябва да се адаптират. Освен това, според него, и законодателните органи трябва да следят по-отблизо как интернет компаниите оперират с личните данни на потребителите.
Неговата теза е, че един от най-важните въпроси е дали огромните количества данни, с които разполагат технологичните гиганти, са пропорционални на ефективността, с която ги защитават. Той сподели, че това е и един от най-важните аспекти в разследването срещу Facebook.
През 2017 г. Федералното антикартелно бюро на Германия е наложило глоби и санкции на обща стойност 66 млн. евро. Само от началото на тази година те са нараснали до над 270 млн. евро, показва още отчетът на институцията.