Когато Стефани Креспин стартира сайта за продажба на луксозни стоки втора употреба StyleTribute в Сингапур през 2013 г., все още над тази ниша витае лоша стигма.

Хората избягвали да купуват стоки втора ръка, тъй като смятали, че към тях има „прикачени лоши духове или енергия”, казва Креспин, добавяйки, че пазаруването на неща втора употреба се смятало и за нещо срамно.

Но благодарение на нарасващия апетит към класически предмети с антикварна стойност, паралелно с променящите се културни особености в региона, търговията с луксозни предмети втора ръка е готова да изживее истински бум на пазари, като този в Китай, пише Financial Times.

Глобалният пазар на луксозни стоки втора ръка възлиза на над 20 млрд. долара и представлява около 10% от потреблението на луксозни стоки по света, според доклад на Berenberg Bank от февруари тази година.

Докато този пазар е сравнително зрял в Япония, оформяйки 10% от търговията с луксозни стоки в страната, в Китай бизнесът с препродажба на употребявани луксозни стоки е доста слаб с дял от около 3%.

Дигитални платформи, като Miao Hui Shou и Secoo, обаче започнаха да печелят доверието на потребителите относно луксозните стоки втора ръка, което се усети и от установени западни бизнеси.

„Забелязваме двойни и тройни ръстове, идващи от Азия, без да сме правили никакъв конкретен маркетинг в региона”, казва Фани Моцан, съосновател и президент за Азиатско-Тихоокенаския регион на сайта за луксозни стоки втора ръка Vestiaire Collective.

Френската компания решава да отвори представителство в Хонконг през май миналата година, усещайки промяната в тенденциите.

По думите на Моцан, освен традиционния интерес към луксозни дамски чанти, бижутата също се радват на ръст в продажбите.

Така например златни обеци и висулки с марката Céline се рапродават за няколко часа след листването им на сайта, посочва тя.

1/3 от продажбите на луксозни стоки в света се дължат на КитайЦените на луксозните стоки в Китай падат с ¼ през последната година.


Интересът към винтидж стоки е главният двигател на този пазар.

„В нашия сайт всяко нещо е уникално и интересът към тях наподобява преследването на съкровище. Това върви ръка за ръка с емоционалния компонент”, казва Моцан.

Нарасващата популярност на стоките втора употреба не се наблюдава само в интернет, но и сред физическите магазини. Базираната в Хонконг верига за луксозни стоки втора ръка Milan Station реализира разширяване на бизнеса си в Китай, последвана от японската верига Komehyo, която е най-голямата компония за стоки втора употреба в Япония.

Една от причините за развитието на пазара на стоки втора ръка в Азия е промяната на мисленето на местните милениали, които се отърсват от предразсъдъците на по-старото поколение.

Риск за пазара идва от масовата тенденция в Азия да се продават имитиращи стоки. „Азиатците са тероризирани от ментета”, казва Моцан. Сайтът Vestiaire Collective, който е подкрепен от рискови инвеститори и Condé Nast Group, подписа документ през 2009 г. във Франция с редица брандове, включително LVMH и Chanel, да следи продажбите на фалшиви стоки в интернет и да споделя информация, когато забележи подозрителни активности.

Компанията на Моцан е отишла даже по-далеч, като е наела персонал, обучен от аукционни къщи, за да идентифицира дали стоката е автентична.

„Когато отворихме представителство в Хонконг, не исках да рискувам и реших да взема с мен експерти от европейската ни база в Париж, за да проверят автентичността на стоките”, казва тя.

Collector Square - друг френски сайт, занимаващ се с продажба на луксозни стоки втора ръка, разчита на експертизата на компанията-майка Artcurial за оценяването на стоките и пресяването на фалшификатите.

През 2016 г. Collector Square сключи партньорство с китайския дистрибутор Bluebell за отварянето на магазин в Хонконг. Понастоящем този обект оформя около 15% от клиентската база на компанията, която е главно в Хонконг и Япония.

Освен че могат да закупят луксозна стока на много по-ниска цена, китайските потребители искат да изразят индивидуалността си чрез тези продукти, което също влияе на засиленото търсене, сочи проучване на Boston Consulting Group.

Въпреки че в Азия традиционно бижутата се смятат за инвестиция, търговецът на антикварни бижута Siegelson посочва, че се наблюдава засилен интерес към висшето изкуство от страна на азиатските потребители.

Тенповете на растеж на пазара на луксозни стоки втора ръка се очаква да изпреварят тези на глобалния общ пазар на луксозни стоки до 2020 г., според проучване на Berenberg Bank.

Така до 2020 г. пазарът на лукс втора ръка ще нарасва годишно с 7-10% спрямо 3-4% за общия пазар на луксозни стоки.

Има ли все още кървави диаманти в 21 век?Някои от водещите световни компании за бижута се провалиха в уверенията, че техните злато и диаманти се добиват по етичен начин