Да освободите един-два рафта в избата за няколко бутилки бутиково вино или да намерите малко място на стената за някой шедьовър на Рембранд не е непосилна задача. Но какво можете да направите, ако търсите място за сбирката си от класически суперавтомобили?

Оказва се, че това е проблем за много инвеститори и колекционери, а помещенията, които могат да се използват за тази цел, са изключително търсени на имотния пазар, пише Bloomberg.

Много от притежателите на скъпи возила предпочитат да строят собствени гаражи, вместо да наемат готови помещения. Такъв е случаят на медийния предприемач от Лос Анджелис Мат Фара, който разказва, че в продължение на много години е бил наемател, но в момента изгражда автомобилен склад с площ от близо 1300 квадратни метра.

В него ще има място за 140 автомобила, а в списъка на чакащите вече има 85 души, които са готови да плащат между 850 и 1500 долара на месец за паркомясто.

Фара е автор на седмичното автомобилно предаване The Smoking Tire и редактор на видеоканал в YouTube със същото име, който може да се похвали с 850 000 абонати.

Строителството на "мегагаража" е отнело четири години - две години за намиране на подходящо място и още две за изграждане на съоръжението по най-високите стандарти за безопасност. Стойността на проекта е 10 милиона долара. По думите му то може да издържи на възможно най-силното земетресение и на най-свирепия пожар.

Ако гаражът за суперавтомобили се окаже толкова успешен, колкото се надява, Фара планира да разшири своя бизнес модел и на други места. "Проектът е подходящ за места, където има много пари и малко паркоместа", казва той.

Колекционирането на класически автомобили, разбира се, не е нещо ново. Запалените фенове, като американската телевизонна звезда Джей Лено, могат да се похвалят с по над 100 екземпляра. Но през последните няколко години се забелява все по-масов интерес към това хоби, отчитат експертите, цитирани от изданието.

Според Тимъти Шиън от BNY Mellon Wealth Management, много от богатите американци се интересуват от скъпите возила по същия начин, по който купуват картини и колекционерски вина. Голяма част от тези хора не разполагат с необходимата инфраструктура за съхранението на четириколесните си "бижута", а това автоматично създава търсене на имотния пазар.

"Засега това си остава нишов сегмент от пазара. Колекционерите на автомибили не са сред клиентите, които биха потърсили склад от 30 000 квадратни метра, например", казва Дан Вагнер от имотната инвестиционна компания CBRE Group. Но въпреки сравнително скромния си размер, този пазар се развива с бързи темпове.

"Вместо да инвестирам на борсата, аз колекционирам автомобили", казва Мат Фара.

В момента автомобилните колекционери купуват абсолютно всичко - от класическите модели на Mercedes и Ferrari, през американските "мускулести икони" от 60-те години, като Chevy Chevelle и Plymouth Barracuda, до съвременните екзотики, произведени в ограничен тираж, като Porsche 911 Turbo S Exclusive.

Дори и т. нар. "хипи ванове" - малките бусове на Volkswagen от 60-те и 70-те години, които доскоро можеха да се купят за по 200 долара от някоя автоморга, сега се реставрират активно, а цената им достига шестцифрени суми.