В периода май – октомври 2018 г. беше отчетен значителен ръст от 19.2% на средната сума на заявленията за кредити за обединяване на задължения, в сравнение със същия период на 2017 г. Това е знак, че финансовата култура на българите се повишава и хората управляват по-умело личните си финанси.

Също така беше отчетен и ръст от 11.1% на годишна база на средната сума на заявленията за ремонт на дома и от 13.83% в сумата на молбите за покупка на мебели. Тези ръстове могат да бъдат обяснени с летния сезон, когато много хора обновяват домовете си.

През последните шест месеца средната сума на всички заявления за потребителски кредити нарасна с 12.8% на годишна база, до 6 325 лева, което е резултат от нарастващата увереност на хората за бъдещето и повишения и стабилен стандарт на живот. Това показва седмото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ от БНП Париба Лични Финанси.

Обзорът „Потребителският кредит на българина” се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да предостави информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от запитванията за кредит, получени от компанията.

Обзорът може да се счита за показателен за българския пазар, тъй като през последните 17 години БНП Париба Лични Финанси е водеща компания на пазара на потребителско кредитиране с портфолио от над 1.5 милиона клиенти, които са ползвали продуктите на компанията за финансиране на различни проекти – от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.

Средната сума на заявленията за кредити за консолидация достигна рекордните 8 488 лева

В периода май – октомври 2018 г. българите кандидатстваха за потребителски кредити за обединяване на задължения на средна стойност 8 488 лева. Това е най-високата средна сума от заявленията за проектите от топ 10, подадени към БНП Париба Лични Финанси.

Ръстът от 19.2%, в сравнение със същия период на миналата година, е ясен знак, че финансовата грамотност на българите нараства и че хората много по-добре разбират различните финансови продукти и техните предимства.

Тази тенденция се потвърждава и от факта, че през последните три години средната сума на заявленията за обединяване на задължения нарасна с близо 60%. Този постоянен ръст показва, че българите управляват разумно приходите си и имат по-голямо доверие на БНП Париба Лични Финанси като техен предпочитан партньор, който предлага удобни за ползване финансови продукти при прозрачни условия.

Кредитът за обединяване на задължения е добър пример за такъв продукт и инструмент за оптимизиране на семейния бюджет. Например, ако клиентът има потребителски кредит и е взел 2-3 стоки на изплащане, трябва да плаща всеки месец три вноски към три различни финансови институции на различни дати и за всяка от тях се плаща банкова такса.

Освен това тези три кредита са договорени при различни условия и така за хората е по-трудно да управляват семейния си бюджет. С обединяването на задълженията клиентите могат да изплатят всички свои предишни задължения със само един кредит към една финансова институция.

Обикновено това става и при по-изгодни условия, в сравнение с периода, когато кредитите са били изтеглени. Друго предимство е, че клиентите плащат само една вноска и съответно само една такса за превод.

Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че за обединяване на задължения кандидатстват основно клиенти, които нямат проблеми при обслужване на кредитите си, а съществена част от тях са хора с добър опит в ползването на кредитни продукти и с нови планове, за които им е необходим финансов ресурс при изгодни пазарни условия.

Лятото подкрепи кредитите за ремонт на дома

Най-често българите кандидатстват за потребителски кредити за ремонт на дома, като 36.6% от заявленията бяха за финансиране на такива проекти. Както и при другите потребителски кредити, средната сума на заявките за ремонт нарасна и достигна 6 185 лева, което е ръст от 11.1% на годишна база.

В периода май – октомври 2018 г. хората кандидатстваха за по-големи кредити и за покупка на обзавеждане. Средната сума на молбите нарасна с 435 лева, или 13.8%, и достигна 4 254 лева.

Двуцифреният ръст на средните суми на заявленията за финансиране на ремонт на дома и за покупка на мебели може да се обясни с лятото, което е активният сезон за подобрения в дома, както и с повишения стандарт на живот. БНП Париба Лични Финанси отпуска до 80 000 лева за такива цели, а периодът на изплащане е до 96 месеца.

Освен това всички кредити са съобразени с нуждите на клиента, което ги прави много удобни за управление. Това е и една от причините компанията да е сред лидерите на българския пазар за потребителско кредитиране.

Трите топ проекта – ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребяван автомобил, формират 78.8% от всички заявления за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси през последните шест месеца.

Сред топ 10 на проектите са и пари в брой, лечение, ремонт на автомобил, семейни тържества и образование.

Таблица 1: Топ 10 на проектите, финансирани с потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси (като процент от всички молби, получени в периода май-октомври 2018 г..)

Средната сума на молбите за потребителски кредити нарасна с 12.8%

С ръста на икономиката нараства и средната сума на заявленията за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси. През последните две години ръстът на годишна база е около 10%.

Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ отчита ръст от 12,8% на средната сума на молбите за потребителски кредити в сравнение с периода май-октомври 2017 г.

Според експертите на компанията това е положителен знак, че нараства потреблението. Също така показва, че българите са по-оптимистично настроени за бъдещето си и, че имат увереност в стабилността на повишения стандарт на живот, който би позволил спокойното обслужване на по-големи потребителски кредити.

Таблица 2: Средна сума на молбите за топ 5 проектите

Заявленията с най-голяма средна стойност бяха подадени в Русе

Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ показва, че заявленията с най-голяма средна стойност бяха подадени в град Русе – 7 709 лева. София, където бяха подадени 22=4% от молбите, е на второ място със средна стойност 7 245 лева. Заявленията за най-малки суми бяха подадени в Разград – 5 126 лева.

Средната сума на онлайн заявленията нарасна с 9%

Наблюдава се постоянно висок интерес и към алтернативните канали за кандидатстване. Хората ги използват все по-често и средната сума на молбите постоянно нараства. В периода май-октомври 2018 г. 65=8% от молбите за потребителски кредити от БНП Париба Лични Финанси бяха подадени онлайн или по телефона.

Средната сума на онлайн молбите е 5 765 лева, което е ръст от 9% в сравнение с година по-рано. Това показва, че българите оценяват удобството да попълнят заявката си по всяко време от всяко място. Хората отиват до представителен офис на БНП Париба Лични Финанси едва след като са одобрени, за да подпишат документите по кредита. След това парите се превеждат по банковата им сметка до 24 часа.

Интересен тренд е, че близо 52% от хората на възраст над 50 години използват алтернативни канали, за да подадат молбите си. Това показва, че противно на широко разпространеното схващане, тези хора са активни онлайн потребители и са дигитално грамотни.

Също така, те подадоха и онлайн заявленията с най-висока средна стойност – 7 305 лева. На второ място са 40-49 годишните, които кандидатстваха онлайн за потребителски кредити на средна стойност 7 127 лева.

Във връзка с новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ управителят на БНП Париба Лични Финанси Жозе Салойо заяви: „Ръстът на всички важни показатели очертава две основни тенденции. Първо, стандартът на живот на хората се повиши и е стабилен и те могат да си позволят по-големи кредити.

От друга страна, те имат все по-голямо доверие на БНП Париба Лични Финанси като предпочитан партньор за реализацията на техните планове както сега, така и в бъдеще. Това означава, че нашата компания не само е един от двигателите на ръста на икономиката и на потреблението, но и предоставя на хората непрекъснато подобряващо се съвременно клиентско изживяване, което не изисква усилие от тяхна страна и им осигурява удобство и прозрачност, които клиентите ценят високо.“