Може ли вкусът на храната да е защитен с авторско право?
Вкусът на храната не може да бъде защитен като авторско право. Това посочи Европейският съд в дело отнсно холандско сирене.
Според съда, вкусът на храната е нещо „прекалено субективно и изменяемо”, за да отговори на изискванията, които ще му позволят да бъде защитен от закона за авторското право, предава BBC.
Съдът се произнесе по дело, свързано с топено сирене и билков сос Heksenkaas, произведени от компанията Levola.
Според Levola, друго сирене на име Witte Wievenkaas е нарушило авторските права на компанията.
Производителят настоява, че сиренето Heksenkaas е със защитени авторски права, искайки от холандските съдилища да накарат компанията Smilde да прекрати производството на Witte Wievenkaas и да го изтегли от търговската мрежа.
Така се стигна до момент, в който холандският съд се обърна към Съда на Европейския съюз с молба да бъде определено дали вкусът на дадена храна може да бъде защитен от директивата за авторски права на Общността.
В становището на европейския съд се посочва, че за да може вкусът на храната да бъде защитен от авторски права, то храната трябва да се класифицира като „труд” и да отговаря на определени критерии.
В конкретния случай обаче това няма как да стане, тъй като вкусовите качества на даден хранителен продукт са твърде субективно понятие, тъй като често зависят от личните предпочитания, възрастта, навиците и прочее на този, който вкусва храната.
Сиренето Heksenkaas е създадено през 2007 г. от холандски производител на зеленчуци, след което е придобито от Levola през 2011 г. От своя страна, Smilde започват да произвеждат сиренето Witte Wievenkaas през 2014 г. за верига холандски хранителни магазини.
Това не е първият случай, в който европейският съд излиза със становище по сходни искания.
През юли 2018 г. десертът Kit Kat не успя да постигне защитен статус.
През юни 2017 г. съдът посочи, че растителни храни, като тофу, няма как да бъдат наричани млечни продукти.
През декември 2017 г. съдът отсъди против искане на група лобисти, настояващи, че германски магазин трябва да нарича продукта си Champagner Sorbet, тъй като в него има 12% шампанско.