До тази есен Чинтан Маниар управлява близо 200 служители в магазин, позициониран в Сан Хосе, Калифорния.

След 20 години работа за класически едър търговец на дребно, понастоящем той управлява много по-малък магазин в Сан Франциско, където под негово ръководство са подвизават много повече камери, отколкото хора, пише CNN.

Така клиентите могат да вземат каквото си искат от рафтовете и просто да напуснат търговския обект, без да чакат на опашка на касата.

Търговският обект на име Standard Store, опериран от базирания в Сан Франциско стартъп Standard Cognition, вече е достъпен за потребителите, демонстрирайки възможностите на автономна система за самообслужване.

Когато потребител влезе в обекта, използва мобилно приложение, чрез което да индикира системата, че е вътре в магазина. Камери следят движението на клиента и какво взима от рафтовете. Така, след като клиентът напусне магазина, приложението, което е свързано с кретината му карта, автоматично плаща сметката за закупените продукти.

Ако това ви звучи познато, най-вероятно се сещате за Amazon Go – магазинът на интернет гиганта, който разчита на сходна технология, позволяваща на потребителите да пазаруват, без да плащат сметката си на каса.

Към днешна дата Amazon има седем такива обека в рамките на САЩ, като се твърди, че планират разкриването на още 3000 до 2021 г. Говорител на компанията обаче отказва да потвърди информацията, посочвайки, че Amazon не коментира спекулации.

Въпреки че Amazon са най-известната компания, когато говорим за иновативни магазини, корпорацията на Джеф Безос далеч не е единствената, която инвестира в това поприще.

Богат набор от стартъпи, като AiFi и Trigo Vision, също разработват собствени технологии за автономно пазаруване.

Замяната на човешкия мозък с ИИ е нещо твърде далеч от реалносттаИзкуственият интелект все още е много далеч от качествата на човешките същества


Някои са отворили собствени тестови магазини, като Standard Cognition и Zippin, за да демонстрират на търговците на дребно възможностите на изкуствения интелект.

Моделите, елиминиращи касите на изхода на магазина, са вдъхновени от резултатите, които постига онлайн пазаруването. През тази година се очаква онлайн търговията в САЩ да постигне ръст от 16% до 525.7 млрд. долара, по данни на eMarketer.

Така онлайн търговията вече оформя около 10% от общата търговия на дребно в САЩ.

Потребителите прекарват повече време в сравняване на стоки и четене за характеристиките им онлайн, преди да реализират дадена покупка. Това е различно поведение спрямо зората на онлайн пазаруването, когато клиентите просто сърфираха из сайтовете и избираха стоки на око.

В резултат на променящата се потребителска култура, компаниите искат да предоставят на търговците системи, които мимикрират онлайн пазаруването и го пренасят във физическите магазини.

Автономното плащане на сметка е просто един от примерите. За да елиминират опашките (или поне да ги намалят), компаниите опитват всякакви подходи – от мобилни приложения, използвани в някои търговски вериги в САЩ, до каси, позволяващи самообслужване на излизане.

Катрин Кулен, директор в National Retail Federation, прогнозира, че в идните години големите търговци на дребно ще инвестират масово в автономни системи за самообслужване.

„Причините, поради които хората идват в магазините, се променят, техните очаквания се променят и това води до развиването на технологиите, които наблюдаваме”, добавя тя.

Камери навсякъде

Компаниите, разработващи автономни търговски системи, са различни, но технологията, която използват, често е една и съща. Като цяло се разчита на приложения, които да чекират клиентите на влизане в магазина, както и на мрежа от камери, работещи на база алгоритъм за машинно обучение, който е „обучил” камерите за конкретните стоки, предлагани в магазина.

По този начин системата може да разчете с какво точно напускате търговския обект – от вид продукт до неговата марка.

Пазаруването в подобни магазини е ново преживяване, като всеки обект оперира модела по разичен начин.

Когато влезете в Amazon Go, първо трябва да използвате смартфона си, за да отворите вратата чрез сканиране. В други обекти все пак има наличие на служители, които могат да окажат помощ на клиентите при необходимост.

В магазина на Standard Cognition няма нищо, което да спре клиентите да влезат в обекта. 27 камери следят потребителите и техните покупки. Изисква се клиентите да извядат телефона си и да го задържат нужното време, за да бъдат сканирани от камерите над тях.

Магазинът разполага и с двама служители, като единият помага при чекирането, но като цяло с това се изчерпват задълженията му.

Съоснователят на Standard Cognition и оперативен директор Майкъл Съсуол посочва, че са ограничили броя посетители до 5 души по едно и също време, тъй като системата все още се разработва. От декември магазинът ще е способен да приеме и по-големи групи хора.

Когато продавачът е камера, а касиерът алгоритъм: това е бъдещетоСтотици камери следят покупките на потребителите в новия магазин на Amazon


Иновативните магазини засгеа са съсредоточени в централните градски части в технологични градове, като Сан Франциско и Сиатъл, но се очаква в скоро време да плъзнат и на други места.

Standard Cognition има споразумение с японския дистрибутор на лекарства Paltac, което предвижда въвеждане на автономните технологии из аптеки в азиатската страна. Първата верига в Япония, която ще имплементира технологията, е Yakuodo, посочва Съсуол.

В Тел Авив, Израел, Trigo Vision пък има сделка с веригата супермаркети Shufersal, която предвижда въвеждане на технологията из нейните 272 търговски обекта. Дженя Бейлин, оперативен директор на Trigo Vision, казва, че потребителите в Израел ще могат да пробват системата след около 10 месеца.

Хора и препятствия

Въпреки че изкуственият интелект става все по-иновативен, повечето компании са категорични, че хората, които работят като касиери в магазините, няма да станат излишни.

Чинтан Маниар посочва, че на фона на увеличаващите се технологии за самообслужване, редица служители се притесняват за работните си места. Според него обаче, тези хора няма да останат без работа, като ще поемат други роли в магазините.

Въпреки целия този технологичен прогрес, все още има доста препятствия пред автономните магазини – някои технически, други социални.

Например, все още не е особено лесно да се следи за стоките, които клиентите взимат от рафтовете, но впоследствие решават да не закупят, връщайки ги по местата им.

Съществува и поле за нови измами. В обекта на Standard Store е възможно да се вземат два продукта от една и съща марка едновременно, така че камерите да сканират само единия, респективно да бъде платен само един от двата продукта.

„Когато хората се опитват да откраднат нещо – това е чудесно”, казва Съсуол. Експертът не се шегува, тъй като компанията използва записи от кражби, за да обучава изкуствения интелект по-добре да разпознава тези действия.

Как IT индустрията дава надежда на Украйна?Украйна има потенциал да се превърне в една от водещите IT страни в Европа


По думите на Ед Фокс, професот от Southern Methodist University, ще отнеме много време, преди тези технологии да заработят нормално и прецизно.

„Ако имате дял грешки в порядъка на 2 или 3%, това ще бъде недопустимно за клиентите”, казва той.

Автономните системи за самообслужване също така са доста скъпи, според Дженя Бейлин. Инсталацията на системата на Trigo Vision струва около 30 хил. долара. Към това има и други разходи, които могат да попречат на бързото въвеждане на инвоацията в магазините по света.