Основаната в гараж Amazon.com извървя дълъг път от стартъп компания до най-скъпата в света и това определено се отплати на инвеститорите, които обаче трябваше да имат и здрави нерви в определени периоди, пише CNBC.

В началото на 90-те години на миналия век Джеф Безос прекратява кариерата си на Уолстрийт, за да се отдаде на идеята си за продажба на книги по интернет.

Още през 1994 г. той стартира Amazon.com.

“Прочетох, че интернет ще расте с 2300% на година“, казва пред CNBC Безос през 2001 г. относно ранните години на своето начинание.

Сайтът започва бързо да се разраства, като само след 3 г. вече прави приходи от 16 млн. долара, а негови клиенти са 180 000 души от 100 различни държави, сочат данни от проспекта на първичното публично предлагане.

Amazon.com се листва през 1997 г., а много хора по това време се съмняват в успеха на компанията.

Един от тях е гигантът по онова време Barnes & Noble BKS, разполагащ със стотици книжарници в САЩ и приходи от над 2 млрд. долара. На среща между председателя на компанията Ленърд Риджио и Джеф Безос, Риджио казва на своя конкурент, че ще „смачка“ Amazon.

На всичко отгоре Barnes & Noble води и дело срещу Amazon, тъй като Безос нарича компанията си „Най-голямата книжарница в света“.

Невероятният живот на Джеф БезосВторият най-богат човек в света


Хората, които купуват акции от първичното публично предлагане на Amazon.com, са увеличили инвестицията си с 38% средно на година от 1997 г. до днес, което е доста повече спрямо средната възвръщаемост от вложение в S&P 500 за този период, равняваща се на 10%.

Не всичко през годините обаче върви добре. Първото голямо предизвикателство за инвеститорите в Amazon е дотком балонът, по време на който оценката на компанията първо се покачва с над 50 пъти спрямо IPO-то, но по-късно се срива с над 90%.

Само за няколко месеца технологичният Nasdaq нараства до рекордните 5132.52 пункта, но в края на 2002 г. пада до 1100 пункта. Редица технологични компании не само губят голяма част от стойността си, но и дори фалират.

Въпреки че стойността на акциите на Amazon се срива с 90%, хората, които са купили дори на най-високата цена на книжата по време на дотком балона, вече са на доста голяма печалба. Инвестиция от 1000 долара през декември 1999 г. днес се оценява на 15 500 долара.

През това време компанията реинвестира печалбите си, разширява клиентската си база и предлаганите продукти. Това е пореден пример за ползите от дългосрочното инвестиране и как то се отплаща на търпеливите хора.