Когато студените ветрове задухат, а пронизващият костите студ настъпи, много жители на американския щат Северна Дакота съвсем съзнателно стават нарушители на закона, като подгряват колите си, без да са в тях, пренебрегвайки опасността от 1 500 долара глоба и 30 дни затвор.

“Това не е ефективно. Хората го пренебрегват. Да се отървем от него,” казва конгресменът от републиканската партия Даниел Джонстън, който спонсорира проектозакон, според който ще бъде законно хората да оставят колите си работещи, без да са в тях.

Това ще бъде поправка на местен законодателен акт, който е в сила от 40-те години на миналия и век и за който няма спомени да е прилаган някога.

“Простичко казано, законът е срещу волята на хората,” заяви миналата седмица Джонстън пред транспортната комисия в Камарата на представителите в Конгреса. “Гражданите на Северна Дакота го считат за лош закон.”

Някои дори не осъзнават, че има такъв закон, според него.

Законът в Северна Дакота е приет преди близо 75 години с цел превенция срещу автомобилните кражби. Няколко други щата приеха сходни закони през последните години, с цел подобряване на качеството на въздуха, пише MarketWatch.

Общо 14 щата имат закони за ограничаването на работещи коли без шофьорите да са в тях.

По някои изчисления тази практика разхищава 22.7 млрд. литра гориво годишно, а в 18 щати се предлагат безвъзмездни помощи, заеми и данъчни кредити с цел насърчаване на ограничаването й.

От полицията в Бизмарк, Северна Дакота, признават, че не глобяват за работещи на празен ход автомобили, но призовават редовно гражданите да заключват колите си, тъй като тази практика създава златна възможност за крадците.

Повечето кражби на автомобили в най-големия град в Северна Дакота - Фарго, са през зимата, тъй като автомобилите биват оставяни работещи и с отключени врати.

Автомобилът на Дженифър Уагнър е откраднат преди няколко години, докато е оставен да работи без надзор. Тя сега притежава компания, която инсталира дистанционни стартери, които позволяват на шофьора да затопли предварително автомобила, преди да се качи в него.

Настоящият закон в Северна Дакота е глупав, казва Уагнър.

Повечето дистанционни стартери са оборудвани със системи срещу кражба, които не позволяват автомобилът да бъде отворен или подкаран без ключ, казва тя.

Уагнър и други жители на щата не приемат аргумента, че автомобилите се затоплят по-бърз, ако се шофират.

“Никой не иска да влиза в замръзнала кола в Северна Дакота и да я чака да загрее,” казва тя. “Никой.”