Безспокойството на Wall Street може да не се отрази ползотворно на високопрофилните частни компании, които планират публично предлагане на акциите си (IPO) през тази година.

Компаниите за споделено пътуване Uber и Lyft вече подадоха документи в Комисията по ценни книжа и борсите на САЩ , което означава, че детайлите около финансовото представяне на двата стартъпа ще станат достъпни за инвеститорите в идните месеци, пише CNN.

Двете компании могат да дебютират на Wall Street през късната пролет или началото на лятото на тази година. Техните IPO процедури ще бъдат в гигантски размери – Uber се оценява на 72 млрд. долара, докато Lyft има оценка от 15 млрд. долара.

Airbnb, WeWork и Pinterest, които имат оценка от поне 10 млрд. долара всяка, също може да пристъпят към IPO през тази година.

Все повече икономисти смятат, че през 2020 г. икономиката ще изпадне в рецесия, което дава смисъл на желанието на тези компании да станат публични сега, преди мечките да започнат да налагат темпото си на пазара.

Но волатилният пазар може да уплаши някои от горепосочените компании, което да отложи плановете им за IPO. Като пример могат да служат и премеждията, пред които се изправят технологични комапнии, като Facebook, в последно време.

Годината на еднорозите?

Някои анализатори смятат, че волатилността на пазарите в последно време може да откаже по-малките компании от листване. Това обаче може да засегне и някои от по-големите компании, които не искат да рискуват с преждевременно IPO в несигурна среда.

„Може да видим по-малко (на брой), но по-големи IPO-та през тази година. Еднорозите ще бъдат по-изолиран случай, ако пазарът стане дори още по-волатилен”, казва Мат Кенеди, IPO стратег в компанията за IPO проучвания Renaissance Capital.

Поради това Кенеди посочва, че инвеститорите са прави да смятат, че IPO-тата на двете основни щатски компании за споделено пътуване ще бъдат най-големите кандидати за листване през тази година.

„Uber и Lyft са водещите. Но ако компания има добри фундаменти, то и тя ще привлече интерес”, казва Кенеди. По думите му има голям брой компании, готвещи се за IPO, които понастоящем се фокусират върху поставяне на ред във финансовите им структури.

Европейските технологични стартъпи засенчват Силициевата долинаЕвропейската технологична стартъп сцена се развива с бързи темпове, привличайки вниманието на инвеститорите по света, за сметка на компаниите от Силициевата долина


Кенеди смята, че сред компаниите, които могат да привлекат вниманието на инвеститорите през тази година, попадат Peloton (производител на фитнес оборудване), Casper (производител на матраци) и Beyond Meat (компанията предлага заместител на месото, създаден на растителна основа). Последната компания подаде документи за IPO през ноември миналата година.

Други експерти също са оптимисти, че на по-късен етап през тази година ще се отвори IPO прозорец.

„Волатилността ще се задържи за кратко и ще удължи времевия срок за IPO”, казва Джаред Кармел, управляващ партньор в Manhattan Venture Partners - компания за инвестиционни проучвания.

„Но ние вярваме, че това няма да продължи вечно. Пазарът просто си поема дъх”, добавя Кармел, посочвайки, че неговата компания понастоящем разполага с дялове в Lyft, Palantir, Airbnb и Rent The Runway.

По думите на експерта, инвеститорите трябва да гледат по-внимателно фундаментите и оценката на частните компании, когато обмислят дали да инвестират в дадено IPO.

Неговата фирма е решила да вложи средства в Lyft, а не в Uber, поради по-високата цена на дяловете и проблемите на високо равнище, наследени от управлението на предходния изпълнителен директор Травис Каланик.

Според него, оценката на Uber е възможно най-високата и не е перфектаната компания за инвестиции, признавайки все пак, че новият шеф в лицето на Дара Косровшахи започва да възвръща позитивния имидж на стартъпа.

Той дава за пример решението на Uber да премести фокуса си от някои чуждестранни пазари за сметка на услугата за доставка на храна UberEats.

Причини за скептицизъм

Един анализатор предупреждава инвеститорите да не се заслепяват от големите еднорози. В последно време няколко частни компании станаха публични и бързо поевтиняха под диктовката на Wall Street.

Скот Кеслер, директор Капиталови проучвания в CFRA, посочва Spotify като пример за поевтиняване след успешно IPO. Snap - компанията-майка на Snapchat, също стана публична през 2017 г., като впоследствие акциите ѝ поевтиняха.

Twitter е далеч от висините, които постигна в периода след IPO-то си преди повече от 5 години. Дори Facebook в последно време изтри сериозна част от стойността си.

Броят на IPO-тата, които впоследствие дават база за успешно развитие на компаниите, не е толкова висок, смята Кеслер.

Какво да очакваме от IPO пазара през 2019 г.?Вълнението от дългоочакваното листване на компаниите за споделено пътуване Uber и Lyft през следващата година навярно няма да бъде достатъчно, за да провокира и други компании да предложат публично акциите си на инвеститорите


Пазарната волатилност може да се окаже причина компании, като Uber, Airbnb и други, да изчакат с IPO-тата си на първо време.

Силициевата долина е доста по-толерантна към болките на растежа, отколкото Wall Street някога е бил. Поради това някои големи стартъпи предпочитат частните стратегически инвестиции вместо публичното предлагане на акции.

Гигантът в производството на електронни цигари Juul продаде 35% дял на Altria - собственика на Marlboro. Epic Games - студиото, стоящо зад хитовата игра Fortnite, пък работи с китайския гигант Tencent, който държи 40% от компанията.

„Много от тези големи компании не виждат предимства от това да бъдат публични. За много това върви с множество негативи”, добавя Кеслер.