Това ли е най-новият бум в споделената икономика?
Мат Алкок се намира в горещата туристическа дестинация Бали.
Вместо да се отдаде на почивка обаче, мъжът отделя целия си следобед за работа върху дизайна на консумативи за кафене във Виетнам, седейки на покрива на един от хотелите.
Алкок, представител на така наречените дигитални номади, се възползва от услугата за споделено живеене, предлагана от компанията Roam. Стартъпът събира хора, които живеят заедно, споделяйки общи пространства, като кухня и работни помещения.
Дизайнерът посочва, че е обмислял да пътува по света в продължение на година, но вместо това преценил, че за него ще е по-добре да работи по странични проекти в среда, пълна с хора от креативните и технологични индустрии.
Алкок е част от хората, към които се целят компаниите, предлагащи услугата за споделено живеене.
Все повече професии в наши дни могат да се практикуват от разстояние, благодарение на високото проникване на технологиите.
По данни на Gallup, през 2012 г. 24% от анкетираните в САЩ посочват, че прекарват над 80% от времето си в работа от разстояние. През 2016 г. този дял вече достига 31%.
Идеята за бизнес със споделени площи за живеене витае във въздуха от известно време. Напоследък обаче този бизнес модел започна да привлича вниманието на големите инвеститори, като за целта се провеждат все повече пилотни проекти, опитващи се да привлекат потребители на различни пазари, предава CNBC.
Гигантът в бизнеса със споделени работни пространства WeWork - най-големият частен наемател на офис площи в Лондон, отвори две нови локации под бранда WeLive в САЩ. Жилищата на компанията в Ню Йорк варират от студио до апартамент с четири спални, като обикновено се предлагат на цени по-ниски спрямо имотите в сходни сгради и квартали.
В Азия имотният гигант Capitaland стартира своя бранд за споделено живеене Lyf, който понастоящем се разработва в Китай, Сингапур, Тайланд и Филипините. Първият имот с марка Lyf в китайския град Шънджън ще отвори врати в началото на тази година.
Базираният в Сингапур стартъп Hmlet управлява места за споделено живеене в градове, като Хонконг, като предлага най-различни предимства на клиентите си – например курс по приготвяне на коктейли.
Roam, който набра инвестиции за 3.4 млн. долара, се готви да отвори още локации през тази година в Ню Йорк и Лондон. Компанията вече оперира в Маями, Сан Франциско и Токио.
Roam изисква от посетителите да останат най-малко една седмица при своето първо посещение, но като цяло данните показват, че повечето клиенти използват споделените помещения за период от средно три седмици.
Около 15% от техните клиенти се възползват от програмата за лоялни потребители, която позволява приоритетни резервации и отстъпки в цените.
Говорител на Roam посочва, че компанията не таргетира клиентите си по демографски признаци.
„Нямаме възрастови лимити или предпочитания, тъй като това е против нещата, в които вярваме. В Roam смятаме, че подходящата дефиниция за общност е богат микс от хора, които са заедно в разнообразна смесица от опит”, посочва говорителят.
„Имаме всякакви хора, живеещи в Roam - от 32-годишни пилоти на състезателни автомобили до 72-годишни пенсионирани изследователи”, добавят от стартъпа.
Аарън Брайсън, американски консултант по киберсигурност, който пътува по света от повече от година, е отседнал в имот на Roam в Бали за месец.
По думите му, споделеното живеене започва да става по-популярно от площите за споделена работа.
Докато споделените офисни площи не са най-необходимата услуга за дигиталните номади, тъй като всеки може да работи от което и да е интернет кафене, то площите за споделено живеене имат далеч по-висок потенциал, тъй като осигуряват редица предимства, от които стабилната интернет връзка е най-дребното, става ясно от думите на Брайсън.