Приятелките Аманда Хесър и Мерил Стъбс решават да заложат на идеята, че уебсайтът, който искали да използват, но не можели да намерят, може да е рецептата за една успешна бизнес история.

През 2008 г. двете нюйоркчанки били разочаровани, че в интернет нямало общ сайт за почитателите на храната, който да им харесва - място, на което да има всичко от рецепти през видеа за готвене, магазин за съдове за готвене, до кулинарни статии и пътеводители.

"Ние, като двама души домошари, които обожават да готвят, не смятахме, че в интернет има нещо подходящо за нас," казва Аманда пред BBC. "Не усещахме, че има уебсайт, който ни кореспондира и ни дава всичко, от което имаме нужда."

По онова време, ако човек търсеше рецепта, обикновено отиваше на един сайт, казва Мерил, а ако искаше кухненско оборудване, посещаваше друг уебсайт и т.н.

Така двете хранителни блогърки и дипломирани готвачи решават да създадат Food52.

Днес бизнес партньорките твърдят, че тяхната компания се е превърнала във виртуална общност на готвачи с 13 милиона членове по света, които си обменят рецепти, купуват кухненски прибори и сервизи за хранене, гледат образователни видеа и си разменят съвети и идеи.

Базираната в Ню Йорк компания, която за миналата година има приходи в размер на около 30 млн. долара, използва сериозно социалните медии и YouTube, за да се свързва с потребителите и също така издава собствени книги.

Food52 в момента е водещ играч в пренаселената сфера на уебсайтовете за храни, където се намират още конкуренти, като Serious Eats, Cookstr и Chowhound, но преди десетилетие това бе една по-нова концепция.

До такава степен, че Аманда и Мерил първоначално изпитват затруднения да намерят инвеститори. "Никой не искаше да инвестира, когато започвахме," казва Аманда, която заема длъжността главен изпълнителен директор.

Огромният бизнес, наречен #FoodPornНезадоволимият апетит за снимането на храна оказва влияние върху цялата ресторантьорска индустрия. От интериора до менютата за напитките, всичко трябва да бъде готово за Instagram

Вместо това, двете приятелки, които по онова време са на възраст над 30 г., стартират Food52 с парите, които били получили като аванс по договор за издаването на книга и като взели назаем средства от съпруга на Аманда и майката на Мерил.

Аманда и Мерил се срещат за първи път през 2004 г., когато работели заедно по готварска книга на New York Times. Аманда била хранителният редактор на списанието на вестника, докато Мерил била хранителен редактор и писател на свободна практика.

Почти година след като Food52 стартира, сайтът получава първата си външна инвестиция в размер на 750 000 долара. Броят на потребителите скача в следващото десетилетие, а инвестиции вече се намират по-лесно. Компанията досега е набрала общо 13.3 млн. долара.

Food52, чието име идва от броя на седмиците в годината, генерира близо три четвърти от приходите си от продажби на стоки, докато останалата част идва от реклама и други търговски отношения.

След като в продължение на пет години продава други марки кухненско оборудване, през 2018 г. сайтът започва да продава собствени продукти.

За да проектира продуктите си, Food52 се обръща към потребителите си за вдъхновение, питайки ги какво биха искали от един продукт. Над 10 000 души се включват с мнения за това как изглежда идеалната дървена дъска за рязане, например.

"Ангажираността на потребителите е невероятна," казва Мерил, която е съосновател и президент на компанията. "Хората наистина са много ентусиазирани в тази област."

"Компанията разбира как да мотивира и мобилизира хората да си купуват неща. Това е доста ценно за всяка марка", добавя Аманда.

Меган Ходжкинс, експерт по общуването, казва, че уебсайтът Food52 е изпреварил времето си, когато стартира пред 2008 г.

Тя обаче предупреждава, че тъй като конкуренцията в сферата на хранителните уебсайтове е много голяма, компанията ще трябва да продължи да работи здраво, за да задържи последователите си.

"Сайтът трябва да продължи да бъде с едни гърди напред по отношение на кулинарните тенденции и предпочитаните от аудиторията му канали за комуникация," казва Ходжкинс.

За да поддържа присъствието си в социалните медии възможно най-свежо, Food52 has има маркетингов екип от 11 души. Много от общо над 80-те служители на компанията пък не са навършили 30 години.

"Имаме приличен брой млади хора в офиса. Те са нашите очи и уши", казва Мерил.

Аманада и Мерил, които живеят в Бруклин със семействата си, обаче твърдят, че в основата на успехите на компанията е тяхното продължаващо приятелство.

"По най-елементарния начин създадохме Food52 за нас. И всичко започна с едно наистина добро приятелство", казва Аманада.