Как трима гладни приятели създадоха бизнес за 1 млрд. долара
След като не успяват да открият здравословни ястия на достъпна цена в своя квартал във Вашингтон, окръг Колумбия, трима приятели от университета решават да се справят с проблема, като отворят собствен ресторант.
Тринадесет години по-късно тяхната компания Sweetgreen се оценява на над 1 млрд. долара.
Спомняийки си за годините като студенти в университета Джорджтаун във Вашингтон, Никълъс Джамет казва, че той, Джонатан Ниман и третият съосновател Натаниел Ру "нямало къде да се нахранят ".
"Най-вкусната, достъпна и популярна храна обикновено бе най-нездравословна," казва Никълъс. "Не можехме да разберем защо нямаме други опции."
Въпреки че никой от тях нямал опит в ресторантьорския бизнес и всичките били още студенти, през октомври 2006 г. 22-годишните състуденти започват да работят по своя бизнес в план в университетското общежитие.
Тяхната идея била да създадат ресторант за бързо хранене, който предлага единствено салати - както студени, така и топли, като например печени на фурна зеленчуци.
Вместо да купуват продуктите си от супермаркети и доставчици на едро, те имали за цел да си ги набавят директно от производителите, за да гарантират, че всичко е възможно най-прясно.
До лятото на 2007 г., след като вече са се дипломирали, тримата приятели успяват да наберат 300 000 долара от роднини и приятели. През август същата година те отварят първия ресторант Sweetgreen в изоставена кръчма в района Джорджтаун в американската столица.
"Просто отворихме врати," казва Никълъс, чиято длъжност е главен концептуален директор. "Бяхме наели няколко студенти, но не бяхме ги обучили толкова добре.
В първия ден бе доста слабо, но изглеждаше натоварено, защото тествахме системата и се движехме много бавно. След това с всеки следващ ден ставаше все по-натоварено."
Джонатан, който е главен изпълнителен директор, казва, че като за начало не смятали да отварят повече от един ресторант. "Не мислехме, че това ще се превърне в кариера," казва той пред BBC.
След като първото заведение от веригата набира популярност обаче и пред него ежедневно се извиват опашки, тримата приятели осъзнават, че са създали бизнес, който може да се разрасне.
Затова те решават да насочат цялото си внимание върху Sweetgreen и да отворят още заведения. Това обаче изисквало инвестиции.
"Години наред отначало бе много трудно да убедим хората да инвестират в Sweetgreen," казва Джонатан. "Нямахме история, бяхме просто едни студенти.
Нямахме CV зад гърба си, а когато става въпрос за ресторанти, хората мислят за това как повечето от тях фалират още в първата година."
В крайна сметка обаче, здравословната храна на Sweetgreen прелъстява известни предприемачи, сред които шефът на Whole Foods boss Уолтър Роб, милиардерът инвеститор Стив Кейс и френският шеф-готвач Даниел Булуд.
След като първоначално добавя други заведения във Вашингтон, Sweetgreen в момента разполага с 90 клона в САЩ и планира да отвори още 20 тази година.
След като централата й се мести от Вашингтон в Лос Анджелис през 2016 г., инвестициите в компанията вече достигат 365 млн. долара, а броят на служителите надхвърля 3 500.
Никъкъс твърди, че докато компанията продължава да се разраства, тя спазва ангажимента си да купува продукция единствено от американските производители, въпреки че това означава, че в определени месеци и години някои плодове и зеленчуци не са налични.
"Ние сме изложени на милостта на Майката природа," казва той. "Една от най-популярните ни салати е тази от праскови.
В една от годините обаче в САЩ реколтата от праскови беше слаба заради лошото време. Тогава можеше да купим праскови от Южна Африка и да продължим да печелим, но ние решихме, че купуваме праскови, защото им е сезона и защото идват от определен регион на САЩ и от конкретен селскостопански производител.