Колко печелят моловете у нас и каква е доходността от имотите им?
Запитвали ли сте се защо чужди фондове навлизат на пазара у нас и в последните години придобиха почти всички търговски центрове в големите градове?
Отговорът на този въпрос е лесен – доходността, която предлагат моловете на собствениците им.
Годишният отчет на южноафриканския фонд NEPI Rockcastle посочва, че доходността, която фондът получава от двата търговски центъра в страната, е 7.25%. Оценката на Paradise Center и Serdika Center днес възлиза на 430 млн. евро.
Средният наем на квадратен метър отдаваема площ в Serdika Center за 2018 г. възлиза на 21 евро, а общите приходи на NEPI през изминалата година достигат 12.8 млн. евро. Днес търговските площи там са почти изцяло отдадени, като свободни са едва 0.7%.
Средният наем на квадратен метър отдаваема площ в Paradise Center за 2018 г. е малко по-нисък – 19.1 евро, но постъпленията за фонда са 16.3 млн. евро. Отдадени, по информация към 31 декември, са 97.7% от площите, се посочва още в отчета на NEPI.
Общата площ на Paradise Center е 81 600 кв. м, докато при Serdika Center е 51 400 кв. м. Двата търговски центъра имат съвкупна оценка от 430 млн. евро.
Офис инвестицията на фонда у нас – Serdika Office, оценявана на 52.5 млн. евро, е донесла приходи от наеми в размер на 4.3 млн. евро, а средният наем е 12.7 евро/кв. м.
Доходността от 7.25%, която NEPI получава в България, е по-висока от Румъния, където фондът притежава 24 търговски центъра (6.75%), и значително повече от тази в Полша, възлизаща на 4.25%.
Фондът реализира 5.5% доходност от инвестициите си в 5 мола в Словакия, 4.85% от чешкия пазар, където присъства с 2 търговски центъра, и съответно 5.65% от Унгария, 6.75% в Литва и 7% от Хърватия.
Единственият пазар, на който NEPI има по-висока доходност от България, е съседна Сърбия. Там фондът също притежава 2 търговски центъра, носещи 8% възръщаемост.
България заема 9% от портфолиото на публичния фонд, става ясно още от отчета му. Днес той притежава 59 имота (търговски, офис и индустриални), а други четири са в процес на строеж.
Именно един от тях е мол във втория по големина град в България – Пловдив. Promenada Plovdiv се очаква да бъде завършен през 2020 г. и да има отдаваема площ от 59 500 кв. м.
Общата стойност на инвестициите на NEPI днес се оценява на 5.9 млрд. евро. През 2018 г. имотите на фонда са посетени от съвкупните 307 млн. души, а свободните площи остават на доста добри нива от 2.8%. По този показател страната ни също заема водещо място в потфолиото.
Повече за бъдещето на търговските площи, както и за пазара на имоти в страната ще може да научите по време на 10-ото издание на Шумът на парите. Форумът, който ще се проведе на 16 и 17 април в зала 6 на НДК, е с вход свободен.